چکیده:
این نوشتار به بررسی یکی از احکام وضعی مترتب بر استفاده از رحم جایگزین یعنی حکم امومت و مادری طفل متولد از این روش میپردازد که در این خصوص ضمن بررسی چهار نظریه مادری صاحب تخمک، صاحب رحم، دومادری و نفی امومت و ارائه آراء فقیهان اسلامی و ادله آنها، به استناد آیات و روایات و ضابطه عرفی نسب، نظریه مادربودن صاحب تخمک مورد پذیرش قرار گرفته است
This writing assesses the enacted judgment related to the utilization of hyster-surrogate، that is، the Omoumat Judgment and the mother of a child who is born by this method. In this case، we assess four comments، that are mother who owns the ovum، the owner of the womb، bimaternity and rejecting the Omoumat and offering the comments of Islamic jurisprudents and their reasons based on the verses and traditions and the conventional regulations of relationship، the comment about this case that the owner of the ovum is the mother، have been accepted.
خلاصه ماشینی:
"» (محمدحسن نجفی، جواهرالکلام فی شرح الشرایع الاسلام، 18، 426) این روایت دلیل بر انتسابطفل بهزوجه متقاضی صاحب تخمک است که به نوعی روشهای غیرمعمول باروری را ازآن میتوانبرداشت کرد، شاهدی است بر اینکه روش بارداری غیرمعمول و غیرازآمیزشجنسی(coitus)، درزمانمعصومین(ع) نیزمبتلابه بوده و احکام آن نیز صادر شده است: بخش دوم: مادربودن صاحب رحم و ادله مورد استناد این نظریه بعضی از فقهاء زنی را که رحم خود را برای بارداری در اختیار قرار داده و طفل را به دنیا میآورد، مادر طفل دانستهاند، چنانچه علامة طباطبایی(ره) میگوید: «مادر، زنی است که نسب انسان با تولد به او میرسد،(با واسطه یا بدون واسطه) دختر کسی است که با تولدش نسب او به انسان متصل میشود و خواهر کسی است که به خاطر ولادت او از پدر یا از مادر یا هر دو ، نسب انسان به او متصل میشود.
برای مثال، اگر گفته شود x پدر y است لاجرم ، y هم فرزند x خواهد بود)، لذا باز میگردیم به سؤال اصلی این مبحث که ملاک امومت چیست؟ آیا عرف تکون انسان از تخمک زن را منشأ اعتبار رابطه مادری میداند و یا پرورش جنین در رحم زن و تولد از او، یا هر دو را؟ مادر طفل تولد یافته از روش رحم جایگزین چه کسی است؟ براساس یافتههای علمی پذیرفته شده، اسپرم و تخمک، لازمة خلقت انسان و آغاز کنندة حیات وی بوده و عرف، طفل را فرزند صاحب نطفه میداند و استمرار وجود جنین در رحم زن را اساس صدق تولد از او محسوب نمیکند."