چکیده:
موضوع زمان حضانت و فرد صالح برای عهدهداری، از موضوعات مهمی است که در فقه و حقوق مورد توجه قرارگرفته و دانشمندان در این زمینه تحقیقات فراوانی را به انجام رساندند. اما از آن جهت که نیاز جامعهی امروز ما میطلبد به این موضوع نگاه تازهتری داشته و به نظر نویی دراینباره دست بیابیم، بر آن شدم تا با کمک از کتاب و سنت و قواعد اصولی راه حل جدیدی برای این معضل بیابم. این پژوهش در بخشهای مختلف دیدگاهها و نظرات علماء پیشین را بررسی کرده با توجه به نیاز زمان و تغییراتی که در اوضاع زندگی امروزی صورت پذیرفته برای این مساله راه جدیدی را ارائه نماید. در این گزارش پژوهشی به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا میشود زمان حضانت را برای مادران توسعه بخشید؟ و چه راه عقلایی برای آن وجود دارد
Patronage time and competent person who would be responsible for it are important subjects. Scientists study it from different viewpoints. The author tires to show different viewpoints about this subject and present a new way. In this article there are two main questions as follows:
1-Can we increase time of patronage for the mothers?
2-What are rational ways to acquire it?
خلاصه ماشینی:
"» (کنوانسیون حقوق کودک، مصوب سال 1989 م) با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت آن، برای مطالعه و تحقیق، چند پرسش مهم و پایهای پیرامون این کار پژوهشی ذهن را به خود مشغول میسازد: 1) منظور از حضانت چیست؟ 2) حضانت حق است یا تکلیف؟ 3) آیا حضانت واجب است یا نه؟ 4) شرط وجوب حضانت چیست؟ 5) اگر قایل به وجوب حضانت باشیم، آیا این وجوب بر ذمهی پدر است یا مادر یا هر دوی آنها (بدون در نظر گرفتن برتری یکی بر دیگری)؟ 6) وجوب حضانت کودک از نوع عینی است یا کفایی؟ 7) آیا دورهی حضانت محدود به زمان خاصی است؟ 8) چه کسی یا کسانی نسبت به حضانت بر دیگران ترجیح دارند؟ 9) آیا زمان مندرج در کتب فقهیه بنا به عرف و عادت انسانی تعیین شده یا به نص صریح موجود در سنت معصومین(ع) و یا به سیرهی عقلاء میباشد؟ 10) آیا تغییر زمان موجود اجتهاد در مقابل نص است یا خیر؟ 11) آیا میتوان تعیین مدت حضانت و کسیراکه عهدهدار حضانت است منوط به تصمیم عقلاء دانست؟ 12) زمان و مدت حضانت چه مقدار است؟ 13) آیا جوازی بر اخذ اجرت در قبال حضانت صادر گردیده یا نه؟ این پرسشها و امثال آنها با دقت و توجه خاصی به نقد و بررسی گذاشته شدهاند و فقهای مذاهب به تفصیل به آنها اشاره کردهاند که در بخش یافتههای پژوهش به آنها اشاره خواهد شد."