چکیده:
گوش دادن به آوا و صدای دلپسند ممنوع نیست و غناء ممنوع عبارت است از غنای مطرب که جذبه ویژهای دارد و همانند شراب سرمستی میآورد. در این مقاله به ارائه دلایل اصلی حرمت غناء مطرب و تبیین انگیزههای اساسی حرمت و بیان بسیاری از مسائل اساسی باب غناء که مردم بهویژه جوانان دوست دارند تا درباره آنها بدانند پرداخته شده است و خاطر نشان شد که: ادلّه مهم تحریم غناء عبارتند از: قرآن، سنت، اجماع، عقل. همچنین راز تحریم غناء عبارتند از: 1ـ طرب، 2ـ لهو، 3ـ تشبّه و البته موارد استثناء از تحریم غنای مطرب عبارتند از: 1ـ حدی، 2ـ اضطرار(موسیقی درمانی)، 3ـ جلسه عروسی(همراه با شروط مربوطه)
To hear song and desirable music is not forbidden، but songs of musician which attract specially would be illegal. In this article، the author presents general reasons of musician's song respect and major problems of it. He also asserts that important reasons of song prohibition are Quran، tradition، consensus and wisdom. Then he explains the secrets of song prohibition and expresses its exceptions too.
خلاصه ماشینی:
"در برابر این دو نکته توجه به نظر فقیه بیدلیل زمان ما حضرت آیه الله العظمی خوئی کفایت دارد که مینویسد: دومین دلیل حرمت غنا آیات قرآنی است گرچه به ضمیمه احادیث و روایات باب صورت گیرد و نیز خدشه بعضی از ارباب نظر بر آن که مقتضای آیات آن است که غناء از مقوله کلام باشد مشکلی ایجاد نمیکند زیرا در خارج، چه کلام «منهی» و چه آوای «منهی» یکی هستند(خوئی، مصباح الفقاهه، 1، 305 ـ 306)(موجب غفلت از خداوند متعالاند).
نکته قابل توجه آن است که مسأله «اجماع» اهل نظر بر تحریم غناء مطرب را در روزگار معاصر فقیه نامدار حضرت آیه الله العظمی خوئی مورد تمسک قرار داد لذا در رد دیدگاه علامه نراقی که برای غناء حرمت ذاتی قائل نبود مینویسد:«ما ذهب الیه المحدث المذکور مخالف للأجماع بل الضروره»(همان، 309).
امام در ادامه میفرماید: «ادله مورد تمسک باب حرمت غناء، حرمت مطلق غناء را ثابت نمی کند(همان، 325 ـ 326) و فقط از این گونه ادله، حرمت غنای مطرب به دست میآید، پس فقط غنای مطرب حرام است نه غیر آن و بسیاری از احادیث باب حرمت غنا را میتوان به حرمت به کارگیری ابزار و آلات غناء و نیز تحریم مجالس بنیامیه، بنیمروان و بنیعباس حمل کرد(همان)."