چکیده:
این مقاله ضمن مروری بر نظریات ژان فرانسوا لیوتار اندیشمند فرانسوی، نقش آفرینی عوامل
ناسازگاری چون والا، تخالف و نشانه تاریخی را در عرصه های هنر، سیاست و زبان مورد بررسی قرار
می دهد تا از این رهگذر بخشی از روابط ناپیوسته و رویدادی موجود میان این عوامل را آشکار کند که
همواره در صدد ایجاد اختلال در فرآیندهای نهادینه سازی عام عرصهی فرهنگ و در چارچوب قالب
های گفتمانی ،ژانر و رژیم های جملهای و بازیهای زبانی به طور خاص، بوده اند تا چشم اندازهایی از
تناقض بزرگ مدرنیته، یعنی غیرقابل قیاس بودن معرفت و اخلاق را تولید کنند. در این مقاله ضمن
بررسی خوانش لیوتار از والای مدرن، رابطه آن با نقش آفرینی دیگر عوامل متناقض نما از قبیل تخلف
و نشانه تاریخی مورد بحث قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه تجربه امر والای هنری ، تخالف و نشانه تاریخی در اندیشه های ژان فرانسوا لیوتار دکتر حسینعلی نوذری - حامد عزیزیان (تاریخ دریافت : ١٣٩٠/٨/٢٣ و تاریخ تصویب : ١٣٩٠/١٢/١٤) چکیده این مقاله ضمن مروری بر نظریات ژان فرانسوا لیوتار اندیشمند فرانسوی ، نقش آفرینی عوامل ناسازگاری چون والا، تخالف و نشانه تاریخی را در عرصه های هنر، سیاست و زبان مورد بررسی قرار می دهد تا از این رهگذر بخشی از روابط ناپیوسته و رویدادی موجود میان این عوامل را آشکار کند که همواره در صدد ایجاد اختلال در فرآیندهای نهادینه سازی عام عرصه ی فرهنگ و در چارچوب قالب های گفتمانی ،ژانر و رژیم های جمله ای و بازیهای زبانی به طور خاص ، بوده اند تا چشم اندازهایی از تناقض بزرگ مدرنیته ، یعنی غیرقابل قیاس بودن معرفت و اخلاق را تولید کنند.
فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره هجدهم / بهار١٣٩١ ١٠٧ ◊ لیوتار برای آغاز بررسی نقش این مفهوم به عنوان عاملی مقاوم و چیزی که ادراک حسی را مختـل مـی کند،لازم است به تحلیل کانت از امر والا در کتاب نقد قوه ی حکم پرداخته شود.
آنچه برای لیوتـار دارای 1- The Sublime and Avant-Garde 2- Event ◊ ١١٢ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره هجدهم / بهار١٣٩١ اهمیت فراوانی است توجه به نقش هنر والای پسامدرنی است که : طبیعت را تقلید نمی کند، جهانی مجزا را خلق می کند، زویشنولت ١ (جهان نـه ایـن و نـه آن )، یـا نبنولت ٢ (جهانی در عرض این جهان ) چنانکه پل کله می گوید: می توان گفت که در آن جهان مجـزای دیگر، غول آسا و بی شکل نیز برای خود حقوقی دارند، بدین خاطر که می توانند والا باشند.