چکیده:
الاهیات یهودی حاوی مختصاتی است که آن را از دیگر انواع الاهیات متمایز میکند. ما در این
مقاله سعی داریم برخی ویژگیهای الاهیات یهودی از جمله معنای اسرائیلی بودن و ویژهگرایی را
بررسی کنیم و نمود سیاسی آن را در مهمترین نمایندة الاهیات ایدئولوژیک یهودی یعنی صهیونیسم
نشان دهیم. همچنین بدیهی است که ظهور جنبشهای بنیادگرای یهودی مانند گوش امونیم در
اسرائیل معاصر که مروج خشونت مقدس در جهت بازگشت شخینا از تبعید هستند را نیز باید ذیل
الاهیات ایدئولوژیک بازخوانی کرد. بدینگونه ما در پی تبارشناسی الاهیاتی جنبشهای سیاسی یهودی
در دوران معاصر هستیم.
Judaic theology contains specifications which distinguishes it from other
kinds of theologies. Here in this article we attempt to study some of the Judaic
theology specifications including the meaning of being Israeli and to show its
political of being Israeli and to show its political sign in the most important
representative of the Judaic fundamentalist movement in contemporary Israel
which led to promotion of sacred violence under the ideological theology.
Therefore, we peruse the theological genealogy of the Judish political
movements in the contemporary period
خلاصه ماشینی:
(گارودی ، ١٣٧٧: ١٥) گارودی معتقد است مفهوم هجـرت هـم در قـرآن و هـم در الاهیـات رهایی بخش وجود دارد، اما این هجرت که هجرت مردمان مؤمن به سوی خـدای عالمیـان اسـت ، «بـه امتیازی که یک خدای جزئی و جانبدار به «قوم » برگزیده ای عطا کرده باشد تبدیل می شود؛ بـه همـان - گونه که در همگی ادیان قبیله ای و تمامی ملی گرایی های افراطی وانمود می کنند قوم برگزیده ای هستند که رسالت اجرای ارادة خداوند را دارند.
» (همان : ١٥) آنچه در تورات بیش از هر پیام دیگری به نقل از خداوند بیان مـی شـود، بـه ارث رسـیدن سـرزمین مقدس به بنی اسرائیل و برتری این قوم بر دیگر اقوام جهان است که بـه طـرزی عجیـب پـس از هـر حکایتی نتیجه گرفته شده است و در بسیاری از موارد به اصل حکایت هیچ ربطـی نـدارد.
(شولم ، ١٣٨٩: ٣٤٩) مؤمنین به شیوة زیست گوش امونیم نیز معتقدند برای آن که قوم بنی اسرائیل گذشتۀ سـیاه خـود را جبران کند، با نوعی تناسخ به جهان کنونی آمده است ؛ این دیدگاه کابالیستی باعث می شـود اسـرائیلیان کنونی نوع نسخ شدة همان بنی اسرائیل تاریخی باشند و در نتیجه ، فلـسطین نیـز همـان ارض مقـدس توراتی خواهد بود.
(همان : ١١) به هر صورت ، باید گفت هردوی این دیدگاه ها اشاره به سنت قوم گرایانۀ پرستش یهوه در میان بنـی اسرائیل در پیش از عصر موسی دارند و این بازگشت با پیشینۀ اساطیری که تورات نیز مکررا به آن اشاره کرده است ، یقینا در شکل دهی به تصور کنونی یهودیت از خدای قومی بنی اسرائیل مؤثر بوده اسـت .