چکیده:
در اواسط قرن هشتم هجری قمـری ایالـت فـارس بـه دلایلـی چـون حملات مغول در پیرامون و ثبات و امنیت در درون ، تجارت و رونق شیراز نسبت به شهرهای همسـایه ، امـواج مهـاجرت از اقـوام و اقشـار مختلف را به سوی خود جلب میکرد؛ بنابراین فـارس از نظـر تنـوع قومی ترکیب پیچیده ای بود از بومیان زردشتی تا نومسـلمانان صـوفی مـآب ، از شهرنشـینان صـنعتگر تـا روسـتاییان پرجمعیـت دشـت هـای اطراف فـارس و عشـایری کـه در مسـیرهای گرمسـیر و سردسـیر بـه ییلاق و قشلاق مشغول بودند و اقوام گوناگون مهاجر از نـواحی دور و نزدیک ، از ترک و ترکمان و مغول کوچرو تا یکجانشینان بومی و مهاجر تاجیک (فارس ). تنوع قومی گوناگونی افکـار و آرمـآن هـا را پدید میآورد؛ پس برای شناخت رفتارهای سیاسی و سیاست عملـی حکومت آل اینجو باید زمینـه هـای آن را در سـاختار جامعـه شـناختی سیاسی ایالت فارس مطالعه کرد. سوال پژوهش حاضر ایـن اسـت کـه الگـوی جامعـه شناسـی سیاسـی فارس چه تـاثیری بـر سیاسـت عملـی و رفتـار سیاسـی حکومـت آل اینجوگذاشــته بــود؟ فرضــیه ی پــژوهش ایــن اســت کــه احــوال جامعه شناختی متغیر و نوسان در قـدرت هـای پشـت پـرده انعطـاف و تغییر بسیاری را در رفتار سیاسی و سیاست عملی آل اینجو به وجـود میآورد. نتیجه ی تحقیـق در تاییـد فرضـیه ایـن اسـت کـه تغییـر در معـادلات قــدرت و برآمــدن و برافتــادن قــدرت هــای پشــت پــرده ، موجــب انعطاف پذیری و سیالیت قابل توجهی در رفتار سیاسی آل اینجو شد. آل اینجو برای حفـظ حکومـت ، از قـدرتی بـه قـدرت دیگـر منتقـل میشدند.
خلاصه ماشینی:
عرف ، سنت ها، سلیقه و علایق مردم آن را شکل می داد و گاه آن را دچار تحـول مـی کـرد؛ سؤال پژوهش حاضر ایـن اسـت کـه الگـوی جامعـه شناسـی سیاسـی بنابراین به این دلیل که شئون گوناگون زندگی سیاسی و اجتماعی حکومت هـای محلـی در فارس چه تـأثیری بـر سیاسـت عملـی و رفتـار سیاسـی حکومـت آل روزگار فترت میان ایلخانان و تیموریان کمتر مورد تحقیق قرار گرفته اسـت ، بررسـی چنـین اینجوگذاشــته بــود؟ فرضــیه ی پــژوهش ایــن اســت کــه احــوال موضوعی ضروری به نظر می رسد.
کتاب شدالازار (هزار مزار): این کتاب اثر عیسی بـن جنیـد شـیرازی و از جملـه کتـب روش ، نظریـه و معیـار سـنجش اسـت کـه قابلیـت تبـدیل شـدن بـه احکـام کلـی ، قواعـد و وفیات است که مطالب مهمی در مورد بزرگان ، رجال و عارفان شـیراز، شـرح حـال آن هـا و فرضیه های جدید در علوم تجربی را دارد١؛ از این رو در تحقیق حاضر برخـی فعالیـت هـای سلسله نسب آنان دارد و افکار رایج ، گرایش ها و زندگانی بازیگران سیاسـی آن روزگـار را اجتماعی و فرهنگی شاهان آل اینجو را به عنوان رفتاری سیاسی بررسی کرده ایم .
شاید اقـدامات باسـتان گرایانـه ی ضمن توصیف تخت جمشید (مستوفی قزوینی ، ١٣٨١: ١٧٨)، دیدگاه ایرانیان عهد ایلخانـان آل اینجو، از جمله تعمیر مقبره ی جاماسب حکیم در منطقه ی خفر جهرم توسط غیاث الدین را درباره ی تاریخ ، فرهنگ و اندیشـه ی ایـران باسـتان ارائـه کـرده اسـت و چنانکـه گفتـیم ، کیخسرو بن محمود شاه اینجو (شکل ١)، ساخت بنایی شبیه به طاق کسری در شیراز توسط نمادهای اندیشه ی ایران باستان را با قالب های فکری مردم زمان خود تطبیـق داده اسـت کـه ابواسحاق و برپایی رسوم و تشریفات باستان مآب دربارش (ابن بطوطـه ، ١٤٠٥: ١/ ٢٢٩)، در رنگ و بوی اسلامی و عرفانی گرفته بود.