چکیده:
ماخذ اصلی برای شناخت حقیقت انقلاب عاشورا، ابعاد شخصیت امـام حسـین و وظایف مسلمانان و شیعیان ، گفتار و رفتار اهـل بیـت (ع ) اسـت . امـام رضـا (ع ) در آشـکار ساختن هویت دینی، درس ها و پیام های عاشورا و مسئولیت ها و وظایف مسلمانان تلاش و کوشش فراوان داشتند. بنابراین احادیث رضوی پیرامون قیام امام حسـین (ع )، سـرمایه و گنجینه معتبر و مورد اعتماد برای عاشوراپژوهی و بهره برداری از انقلاب عاشـورا اسـت . (ع )مسئله مورد بررسی با روش توصیفی ـ تحلیلی، شناخت ابعاد شخصیت سیدالشـهدا و مسئولیت های مسلمانان در ارتباط با ایشان ، بر اساس احادیث امام رضا(ع ) اسـت . ترجمـه و تحلیل این احادیث در دو عنوان کلی «ویژگی هـای سیدالشـهدا (ع )» و «مسـئ ولیت هـا و وظایف پیروان سیدالشهدا(ع )» تنظیم و تدوین شده و در اختیار پژوهشگران پیرامون قیـام امام حسین (ع ) قرار می گیرد. هدف این مقاله ، بازشناسی حماسه حسینی مطـابق بیـان امـام رضا(ع ) بر اساس احادیث رضوی در منابع معتبر حدیثی، اسوه قـرار دادن رفتـار و گفتـار امام حسین (ع ) و حرکت در طریق رشد و کمال است .
خلاصه ماشینی:
امام حسین (ع ) و حماسۀ عاشورا در فرهنگ رضوی 1 محمدرضا جواهری چکیده (ع ) ماخذ اصلی برای شناخت حقیقت انقلاب عاشورا، ابعاد شخصیت امـام حسـین و وظایف مسلمانان و شیعیان ، گفتار و رفتار اهـل بیـت (ع ) اسـت .
در آموزش های امام رضا(ع ) به ریان بن شبیب دربـارة نـزول فرشـتگان و شـعار آنـان چنین آمده است : ولقد نزل الی الارض من الملائکه اربعه آلاف لنصره فوجدوه قد قتل فهـم عنـد قبـره شعث غبر الی ان یقوم القائم فیکونون من انصاره و شعارهم یا لثارات الحسین (ع )؛ ٤ هزار فرشته برای یاری امام حسین (ع ) به زمین آمدند ولـی تقـدیر الهـی نبـود و او را شهید یافتند آنان تا روز قیام قائم آل محمد(ص ) با حال نزار و ژولیده در نزد قبـر (ع ) امام باقی هستند و از یاران ایشان خواهند بود و شعار آنان یالثارت الحسـین است (همان ، ١٣٦٣ق : ١٢٩؛ همـان ،١٣٨٠،ج ١: ٦٠٥؛ مجلسـی،١٤٠٣ق ، ج ٤٤: ١٠٣؛ حرعاملی،١٤٠٣ق ، ج ١٠: ٣٤٥).
محمدبن ابیجریر قمی گفته است شنیدم امام رضا(ع ) به پدرم فرمودند: من زار الحسین بن علی عارفا بحقه کان من محدثی الله فوق عرشه ثم قرء: ان المتقین فی جنات و نهر فی مقعد صدق عند ملیک مقتـدر؛ کسـی کـه حسـین بـن علـی(ع ) را در حالیکه آگاه و عارف به حق ایشان باشد زیـارت کنـد، از سـخن گویـان بـا خدا، بالای عرش الهی میشود.