چکیده:
وجه تسمیه و محوریترین بنیاد مورد ادعای شکلگیری سلفیه، توجه ویژه به موقعیت، مرجعیت علمی و فهم «سلف» میباشد. عواملی چون نزدیکتر بودن به زمان رسول خدا(ص)، عدالت و فضیلت سلف، مهمترین وجوه حجیت فهم سلف در نگاه سلفیه را شکل میدهند. سلفیه در توجیه اتخاذ این وجوه برای سلف، تلاش کردهاند دیدگاه خود را به آیات، روایات و اجماع مستند نمایند؛ درحالیکه مستندات منقول و حکم روشن عقل، هیچ اطلاقی در حجیت فهم سلف بهدست نمیدهد. البته صحابه و پیروان آنها در سه قرن اول اسلام، مشروط بر آنکه بر پیمان اعتقادی و عملی خود بر دین اسلام و پیامبر(ص) باقی مانده باشند، از احترام ویژهای برخوردارند. ایمان، نصرت در عسرت، وفاداری به بیعت و پایبندی به وصیت بهویژه در مورد ثقلین، از امتیازات احترامبرانگیز معاصران پیامبر(ص) بهشمار میرود؛ اما این امتیازات بدون شرط و مطلق نبوده و دلالتی بر برتری فهم آنها از آموزههای سنت و معالم قرآن ندارد. فهم قابل اعتنا از دین، ضمن نیازمندی به مقدمات عمومی، مستلزم درایه روشمند و هوشمندانه است و این امر منوط به زمان خاصی نیست. مطلق دانستن صحت و حجیت فهم افراد از معارف دین، تنها در سایه علم لدنی و عصمت محقق میگردد و اطلاق این امر در مورد عموم مصادیق سلف، صحیح نیست. در این مقاله تلاش شده است ضمن تبیین ادله سلفیها در حجیت و تقدم فهم سلف، با بررسی علمی، دلایل آنها با محک نقد راستیآزمایی شود.
The central and most foundation of Salafism appellation، is especially considering to the Position، Scientific authority and "predecessor-realization"(salaf-understanding). Factors such as being closer to the time of the Messenger of God (Muhammad pbuh)، justice، virtue، and the consensus of the most important aspects to authority of predecessor’s understand at Salafism. Salafism for justification to Adoption there headlines for Predecessor، have trying to document there viewpoint، with verses and narrations; Although Estate Settlement and judgment on the wisdom does not provide any utterly authority on predecessor-realization. However، will be a special regard for the Companions and their followers in the Tercentenary of Islam، On condition that remain the agreement on doctrinal and practical religion and the Prophet. Faith، assist in hardship، loyalty to allegiance and adherence to recommended especially about Thaqalayn، is the scores respectable contemporaries of the Prophet. But this point is not absolute، unconditional and implicate the top of the understanding of the teachings of the Qur'an and Sunnah. Notable understanding of religion while a general introduction، need to systematic and intelligent understanding، and it is not subject to any particular time. But knowing the absolute truth and authority of their understanding of the teachings religion، can be achieved only in light of Ladoni and infallibility and absolutely this applies to all instances predecessor، is not correct. This paper has attempted while explain the proofs Salafis for validity and priority of sense predecessor، they examined the reasons being verification with a scientific study for criticism.
خلاصه ماشینی:
"نکته دیگر آن است که اگر فهم سلف - آنچنان که مورد علاقه سلفیه است - میتوانست مبنا قرار گیرد، لازم بود این مسئله مورد تأکید پیامبر گرامی اسلام(ص) باشد؛ چراکه حضرت نسبت به مسائل مهم و مورد نیاز جامعه اسلامی توجه وافر داشتند و در هر موقعیتی، تذکرات لازم را با قراین مختلف بیان میفرمودند؛ حال آنکه چنین تصریحی در بیان آن حضرت وجود ندارد و هیچگاه عنوان عامی مانند سلف یا صحابه و تابعین که دایره شمول آن افراد زیادی را دربر میگیرد، ملاک دانسته نشده است؛ بلکه دلایلی برخلاف این ادعا وجود دارد؛ ازجمله آنکه در فهم دین به افراد معدودی با ویژگیهای بسیار خاص و روشن ارجاع داده شده 1 که مصادیق آن قابل انکار نیست.
قضاوت دقیق در این زمینه را باید به بررسی سیره زندگی عملی و اعتقادی سلف موکول کرد؛ اما بهاجمال میتوان گفت برخی عادل بودند و برخی خیر (الهبداشتی، 1386، ص176)؛ چراکه صحابه نیز همانند دیگر مردم هستند؛ در بین آنها عادل، فاسق، مؤمن و منافق وجود دارد و صرف مصاحبت با پیامبر خدا (ص) گرچه موجب شرافت است، اما برای آنها عصمت و امتیاز در فهم نمیآورد."