چکیده:
یکی از موضوعات اصلی رساله الطیرها آگاهی روح است . در این میان، منطق الطیر عطار، خورشید منظومه های عرفانی ایرانی ست که داستان سفر مرغان و گذر آنان از هفت وادی تا رسیدن به قاف را به تصویر می کشد. سفری که در انتهای آن سی مرغ، با ملاقات سیمرغ، به درک دیگری از خویشتن می رسند. پس از رواج مطالعات شرقی در غرب و ظهور خاورشناسان، این منظومه بارها سرچشمة الهام و خلق آثاری در این کشورها بوده است . یکی از این آثار، مجموعة شعر کلاغ، سرودة شاعر بریتانیایی قرن بیستم ، تد هیوز است که آگاهانه شیوة عطار را برمی گزیند. این مجموعه در طرح کلی حوادث و موقعیت ها، استفاده از پرنده به عنوان شخصیت اصلی و به کارگیری بن مایه هایی چون سفر، جستجو، شناخت خویشتن ، رمزوارگی ، مرگ و تولد دوباره و هدف که رسیدن به خالق هستی است به ساختار و مضامین منطق الطیر نزدیک است ، اما عرفان وحدتگرای عطار با دنیای فکری تد هیوز چنان متفاوت است که اثر او بیش از آنکه بازتاب اندیشه ها و عرفان شرقی باشد، بیانگر هویت و تفکر انسان غربی در دنیای مدرن است . این مقاله با بررسی تطبیقی ، در پی کشف این شباهت ها و تفاوتهاست .
خلاصه ماشینی:
"این مجموعه در طرح کلی حوادث و موقعیت ها، استفاده از پرنده به عنوان شخصیت اصلی و به کارگیری بن مایه هایی چون سفر، جستجو، شناخت خویشتن ، رمزوارگی ، مرگ و تولد دوباره و هدف که رسیدن به خالق هستی است به ساختار و مضامین منطق الطیر نزدیک است ، اما عرفان وحدتگرای عطار با دنیای فکری تد هیوز چنان متفاوت است که اثر او بیش از آنکه بازتاب اندیشه ها و عرفان شرقی باشد، بیانگر هویت و تفکر انسان غربی در دنیای مدرن است .
پژوهش حاضر نیز با روش تطبیقی به بررسی ساختار و محتوای منطق الطیر و مجموعة کلاغ تد هیوز می پردازد تا علاوه بر معرفی و نشان دادن تفاوتها و شباهت های این دو اثر، به شناخت بیشتر جهان بینی و چگونگی این دو اثر کمک کند.
٣- نتیجه گیری منطق الطیر عطار و مجموعة شعر کلاغ تد هیوز، می توانند در نوع روایت و شکل (Form) که سفری روحی را به تصویر می کشند و در بن مایه هایی چون جستجو، خویشتن شناسی ، عشق ، فنا و تولد دوباره، در حوزة پژوهش های تطبیقی قرار گیرند، اما کاربرد هر کدام از این عناصر در به تصویر کشیدن این سفر، چگونگی آن و انتخاب مقصد، با توجه به دیدگاه هر شاعر متفاوت است ."