چکیده:
ریچارد سوئینبرن در تقریر خود از دلیل غایتشناختی سعی در معقول جلوهدادن باور به خدا با استفاده از این دلیل دارد. البته سوئینبرن معتقد است هیچیک از ادلۀ اثبات وجود خدا نمیتوانند یقینی ریاضیوار برای ما به همراه آورند؛ بلکه مجموع این ادله باور به وجود خدا را از نقیض آن محتملتر میسازند. سوئینبرن با تفکیک نهادن میان دو نوع نظم: نظم زمانی و نظم مکانی، در ارائۀ دلیل خود بر نظم زمانی تأکید میکند. از طرف دیگر برای تبیین پدیدهها میان دو نوع تبیین تفاوت میگذارد: تبیین علمی و تبیین شخصی، و ادعا میکند که تبیین علمی توانایی تبیین اصل قوانین جهان را ندارد و برای تبیین این قوانین باید به تبیین شخصی توسل جست. سوئینبرن تبیین جهان به وسیلة تبیین شخصی را سادهترین تبیینی میداند که خالی از تعقیدها و پیچیدگیها در پاسخ به چرایی پدیدههاست. به عبارت دیگر، به میزان کمتر شدن علل برای تبیین یک پدیده، آن تبیین رو به سادگی میرود. مدعای این مقاله آن است که مفهوم سادگی یا سادهترین تبیین در بیان سوئینبرن خالی از پیچیدگی نیست و ابهاماتی دارد و همچنین فرض وجود امری ماورائی در تبیین پدیدۀ نظم، نه تنها نمیتواند سادهترین تبیین باشد، بلکه آن را گرانبار از پیشفرض میکند.
خلاصه ماشینی:
با این همه ، با توجه به استدلال من ، این فرضیه که یک نفر مسئول کل نظم موجود در جهان است ساده تر به نظر می رسد و امکان صحیح بودن آن از این فرضیه که تعداد زیادی از افراد مسئول آن می باشند بیشتر اسـت ، لـذا فرضـیة دوم از لحـاظ منطقـی بـا داده هـا سـازگارتر بـه نظـر مـی رسـد.
سوئینبرن در توضیح مفهوم سادگی می گوید اگر در تبیین پدیده ای علت هـای معـدودی را مبنا قرار دهیم ، آن گاه آن تبیین ساده خواهد بود و بـه بـاور او خداشناسـی توحیـدی این گونه است : خداشناسی توحیدی بر آن است که [جز خدا] همة موجودات دیگر در اصل وجـود و در دوام آن تنها معلول یک جوهر (یعنی ) خداوندند و مدعی است که علت همة صـفاتی کـه جواهر دارند آن است که خدا سبب می شود یا امکان می دهد که آن ها به وجـود آینـد.
در این جا ما بـه دو اشـکال مهـم از پـنج اشکال مذکور می پردازیم : الف ) اولین اشکال آن است که برخلاف نظر سوئینبرن ، فرض وجود خدا به ویژه بـا درنظرگرفتن صفاتی برای خدا که مهم ترین نقش را در برهان نظم بازی می کنند، فـرض ساده ای نیست .
نکته ای که باید در خصوص این برهان بدان توجه کرد آن است که این نتیجه که خـدا وجود دارد و مسئول و باعث و بانی قوانین طبیعـی اسـت ، مبتنـی بـر تبیـین هـای عمـدتا ساده ای از پدیده های طبیعی است که به وسیلة تقلیل این نوع تبیین ها بـه تبیـین شخصـی به دست آمده است .