چکیده:
نخستین مرحله اغلب داستانهای اسطورهای، فرایند تولد قهرمان است . تولد قهرمان در باورهای اسطورهای، و با توجه به آراء میرچا الیاده و جوزف کمپبل ، تولدی نمادین از بطن زمین است که بر میل بشر برای بازگشت دوباره به «زهدان نخستین » صحه مینهد و آرزوی اتحاد او با «مادر اعظم » را محقق میسازد. مساله این پژوهش نیز تحلیل روانشناسانه و اسطورهشناسـانه تولـد قهرمان در داستانهای اساطیری و مقایسه آن با روایت های عامیانه بـا تکیـه بـر آراء فرویـد و شاگردش اتو رانک و همچنین نظریه های اسطورهشناسانه راگلن ، یونگ و الیاده است . در کنـار تحلیل های اسطورهای و روانشناسانه ، بررسی نمادشناسانه «سبد» در روایت های تولد، مطالعه جانبی دیگر این پژوهش است . با توجه به چنین نگرشی میتـوان درونمایـه اصـلی و پیرنـگ بنیادین بسیاری از داستانها و روایت های اسطورهای را بازگشت نمادین کودک به طرق مختلف به زادگاه اولیه خود قلمداد کرد که از ویژگیهای مابعدالطبیعی بسیاری بهره میبرد.
The first stage in most mythological stories is the “Birth of Hero” which according to Mircea Eliade and Joseph Campbell is a symbolic reference to the “Womb of Earth” and verifies man’s desire to return to “Initial Womb” in order to be finally united with The Great Mother. The present study، by taking benefit of the psychological ideas of Sigmund Freud and Otto Rank as well as the mythological notions put forward by Raglan، Jung and Eliade tries to find the traces of this myth in folk tales. The findings of the study will help researchers to discover the themes and plots of many tales which conventionally make use of metaphysical elements
خلاصه ماشینی:
"توجه به این نکته ضروری است که تمامی قهرمانان اسطورهای در چارچوب الگـویی که بدان عمل میکنند، در کودکی با جدایی ناگزیر از پدر و مادر خود مواجه میشـوند؛ زیرا این قهرمانان، آنچنانکه جوزف کمپبل در کتاب قهرمان هزارچهره ١ نشان میدهد، از بدو تولد در درون خویش دارای نیروی خودبه خود خلاق جهان طبیعـی هسـتند.
خاستگاه اسطوره از نظر تایلر از قوة خیال سر بر میآورد و این منشأ همـان چیـزی است که اتو رانک ، روانپزشک مشهور اتریشی، در کتاب اسطورة تولد قهرمان ٢ نیز به آن اشاره میکند.
مقولۀ تولد قهرمـان در آراء یونـگ نسـبت بـه نظریـه هـای فروید و رانک کمتر مطرح شدهاست ، زیرا او با تعریف قهرمان و چارچوب اعمال قهرمـانی در فرایندی موسوم به فرایند فردانیت ٣ بیشـتر بـه مسـألۀ تولـد دوبـاره٤ کـه پـس از گذرانـدن مراحلی خاص به دست میآید، توجه دارد.
در حقیقت در این آثار خبری از نحوة تولد و روند رشـد قهرمـان نیست و آنچنانکه یونگ اذعان دارد، اعمال پس از دورة بلـوغ یـا همـان نیمـۀ دوم زنـدگی قهرمان است کـه در مرکزیـت و محوریـت داسـتان اهمیـت پیـدا مـیکنـد.
در داستان زندگی حی بن یقظان نیز مادر قهرمان از سوی پادشاه که برادر اوست ، از ازدواج و بارگرفتن منع شدهاست : او در خفا با یکی از خویشان خود به نام یقظان میآمیزد و حاصل آن کودکی است کـه بـه دلیـل تـرس از آسیب شاه، در صندوقی قرار گرفته و به دریا انداخته میشود."