چکیده:
دیپلماسی رسانه ای به عنوان یکی از شاخه های دیپلماسی عمومی ابزار موثر اعمال سیاست خارجی به حساب می آید؛ در این میان ایالات متحده در طول دهه های گذشته با در اختیار داشتن انحصار نسبی تولیدات فرهنگی و رسانه ای به طور گسترده ای به بسط نفوذ قدرت نرم خود در سراسر جهان مبادرت نموده است. جریان بازنمایی رسانه ای هالیوود در دوران جنگ سرد و در راستای مقابله با ایدئولوژی کمونیسم مورد تحلیل و بررسی بسیطی توسط اندیشمندان چپ گرا قرا گرفته است. مقاله حاضر به این نکته اشاره دارد که پس از وقوع حادثه یازده سپتامبر تا کنون، روندی مبنی بر بازنمایی رسانه جهان اسلام و بر پایه اسلام هراسی شکل گرفته که هدف آن ایجاد و تثبیت کلیشه های فکری و طبیعی سازی نگرش منفی از خاورمیانه در اذهان عمومی جهانی است. این روند به عکس نمونه مشابه در دوران جنگ سرد با غفلت نسبی پژوهشی و نظریه پردازی مواجه گشته و جریان انتقادی نظام مندی در میان روشنفکران و تحلیل گران شکل نگرفته است. در این مقاله ضمن تمرکز بر جریان مذکور در هالیوود، آثاری که بر این محور تولید شدهاند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
Media diplomacy as a branch of public diplomacy is considered as a
effective tool to enforce the foreign policy U.S. foreign policy based on it’s
realative monopoly of culture making was successfull to fortify it’s soft
power accros the world . The Hollywood represnation trend in the Cold War
era, has been analysed by many of neo- leftist scholers .The main idea of the
peresent article is that ofter September 11 untill date , hollywood projects a
proccess of Islamophobia in it’s political movies to craet a new consept of
enemy in the foreign policy .But there is no fundemental study or critical
approach around the Middle East and hollywood political movies at all .In this
article will be focused on representation of Islam an Middle East in hollywood
after Septeber 11 and also potical movies which are produced in mantiond
period.
خلاصه ماشینی:
سیاست خارجی ، هالیوود و جریان بازنمایی خاورمیانه پس از یازده سپتامبر دکتر سید عبداالعلی قوام عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ∗ دکتر بشیر اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شهرضا، گروه روابط بین الملل ، ایران ، شهرضا چکیده دیپلماسی رسانه ای به عنوان یکی از شاخه های دیپلماسی عمومی ابزار موثر اعمال سیاست خارجی به حساب می آید؛ در این میان ایالات متحده در طول دهه های گذشته با در اختیار داشتن انحصار نسبی تولیدات فرهنگی و رسانه ای به طور گسترده ای به بسط نفوذ قدرت نرم خود در سراسر جهان مبادرت نموده است .
مقاله حاضر به این نکته اشاره دارد که پس از وقوع حادثه یازده سپتامبر تا کنون ، روندی مبنی بر بازنمایی رسانه جهان اسلام و بر پایه اسلام هراسی شکل گرفته که هدف آن ایجاد و تثبیت کلیشه های فکری و طبیعی سازی نگرش منفی از خاورمیانه در اذهان عمومی جهانی است .
در این مقاله با در نظر گرفتن آنکه سیاست خارجی ایالات متحده پس از وقوع یازده سپتامبر دچار تغییراتی در اولویت بندی های شناسایی مفهوم دشمن گردید، ایده محوری بر این اساس است که بسط هژمونی و اعمال موثر سیاست خارجی با ابزار های دوگانه سخت و نرم صورت پذیرفته و آمریکا در پانزده سال اخیر کوشیده است تا به موازات سایر حربه ها، روندی بازنمایانه در هالیوود بر مبنای بازتعریف «دیگری » نوینی همتراز با کمونیسم ایجاد نماید.