چکیده:
یکی از شرایطی که قانونگذار جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از نظر مشهور در فقه امامیه برای رفع مسوولیت از هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع لازم دانسته، اخذ برائت قبل از معالجه از بیمار یا ولی اوست. بر اساس ماده 495 قانون مجازات اسلامی 1392 «هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این که قبل از معالجه برائت گرفته باشد...» با وجود تاکید بر لزوم اخذ برائت در قسمت دوم ماده مزبور، تبصره 1 آن مقرر می دارد: «در صورت عدم قصور یا تقصیر پزشک در علم و عمل برای وی ضمان وجود ندارد، هرچند برائت اخذ نکرده باشد.» بدین سان، نوعی ناسازگاری و ناهماهنگی بین متن ماده و تبصره آن دیده می شود و تکلیف مشخص نیست. نوشتار حاضر بر آن است تا با ارائه تفسیری جهت رفع این مشکل، بر اخذ برائت از بیماران یا اولیاء آنان پیش از هرگونه اقدام درمانی یا طبی تاکید نماید.
Taking exemption from the patient or his guardian is a precondition that Iranian Legislator see as necessary for excluding responsibility from the physician in any legal medical operation، following to popular view in Islamic law (fig’h). According to article 495 from the Islamic Penal Law: “The physician is responsible for blood-money if he causes death or physical injury in his treatments، unless he observes the medical standards or takes exemption before the operation”. Despite emphasizing on necessity of taking exemption in the second part، the first note of article 495 states: “The physician hasn’t responsibility in case of lacking fault & negligence in the theory & practice، although he doesn’t take exemption”. So there is a kind of incompatibility between the article and its note. This essay is to present a solution for this problem by focusing on taking exemption from the patient or his guardian before any operation or treatment.