چکیده:
بشر همواره دنبال پیشرفت و کمال خویش بوده است و از اینرو، ضرورت تاسّی به یک الگوی کامل از بدیهیّات است. از آنجا که در جامعه امروز الگوهای متعددی مطرح بوده، شناخت الگوی صحیح کاری دشوار مینماید. از سویی در طول تاریخ این الگوهای ادعایی نتوانستهاند نیازهای مادی و معنوی بشر را تامین کنند و حتی گاهی به جای پیشرفت سیر قهقرایی داشتهاند. تنها شیعه اثنی عشری است که با تکیه بر آموزه ناب مهدویت، برای آینده جهانیان چشم اندازی روشن و سعادت بخش ترسیم میکند. تدوین «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به عنوان چشمانداز نظام جمهوری اسلامی ایران، به این الگوی ناب نیازمند است. در این نوشتار در قالب بیان ضرورتهای الگوگیری از آرمان شهر مهدوی، برخی از ابعاد این اندیشه الاهی به تصویر کشیده شده است. در این مجال با معرفی برخی وجوه قابل الگوگیری، به راهکارهای تحوّل در بخشهای «دین و فرهنگ»، «علم و دانش»، «اقتصاد و سرمایه گذاری»، «عدالت گستری و قضا»، «امنیّت و رفاه» و «ایجاد وحدت و تعامل» اشاره گردیده، بدیهی است با تاسّی به آرمان شهر مهدوی، در ضمن سیر به سوی توسعه و پیشرفت متعالی، کم کم زمینه نیز برای تحقق وعده الاهی و استقرار دولت کریمه فراهم میگردد. در این تحقیق، براساس شواهد روایی، ضرورت و امکان الگوگیری از آرمان شهر مهدوی در جهت توسعه و پیشرفت جامعه حاضر تبیین گردیده است.
Human has always been after his own progress and perfection and takes the necessity of having a perfect model for granted. Since in today’s society، there are several propounded models، recognizing the right pattern seems to be difficult. On the other hand، throughout history، these claiming models could not provide the material and spiritual needs of human and even regressed rather than progress. Only the Shi’ites who follows twelve Imams can delineate a clear and prosperous outlook for the future of the world based on the doctrine of Messianism. To develop an “Iranian Islamic model of progress” as the perspective of the Islamic Republic of Iran، we need such a pure model. In this paper، we depict some aspects of this holy thought in the form of expressing the needs of modeling from the Messianic utopia. We take the opportunity to introduce some of the modellable aspects، and mention the evolution strategies in the areas of “religion and culture”، “science”، “economic and investment”، “spread of justice and judgment”، “security and prosperity”، and “establishment of unity and cooperation”. It is obvious that by following the Messianic utopia and in the course of development and high progress، the ground for the realization of the Divine promise is slowly paved and the Crimean government is placed. In this study، based on the evidences from narrations، the necessity and modelling from the Messianic utopia in line with the development and the present society are determined.
خلاصه ماشینی:
"در این مجال با معرفی برخی وجوه قابل الگوگیری، به راهکارهای تحول در بخشهای «دین و فرهنگ»، «علم و دانش»، «اقتصاد و سرمایه گذاری»، «عدالت گستری و قضا»، «امنیت و رفاه» و «ایجاد وحدت و تعامل» اشاره گردیده، بدیهی است با تأسی به آرمان شهر مهدوی، در ضمن سیر به سوی توسعه و پیشرفت متعالی، کم کم زمینه نیز برای تحقق وعده الاهی و استقرار دولت کریمه فراهم میگردد.
برخی مواردی که در روایات ذکر شده و قابل الگوگیری است، عبارتند از: ـ احیای حقیقی دین و برپا ساختن قوانین اسلامی در سطح جهانی؛ ایجاد جامعهای اخلاق مدار و فضیلت محور؛ سیرۀ مدیریتی صحیح و انتخاب کارگزاران شایسته؛ عمران و آبادانی در زمین؛ توسعه علمی و بسط دانش و فرهنگ؛ بازپسگیری ثروتهای غصب شده؛ ایجاد امنیت روانی و اجتماعی؛ مبارزه با بدعتها و انحرافات؛ ایجاد عدالت قضایی و اجرای حدود؛ برقراری عدالت و مساوات، به ویژه رسیدگی به مستضعفان و تلاش برای فقرزدایی؛ رونق ویژه در بخش کشاورزی؛ استفاده بهینه از ذخایر زیر زمینی و معادن؛ ایجاد روحیه قناعت و اصلاح الگوی مصرف؛ افزایش توان نظامی و دفاعی؛ توجه به بخش بهداشت و درمان؛ قانون مندی؛ تغییر سبک زندگی.
آموزه اعتقادی امامت و استلزامات سیاسی آن، هویت بخشی مهدویت به زندگی سیاسی- اجتماعی شیعه، بحران ایدئولوژیهای بشری در جهان امروز و احیای اسلامگرایی، ضرورتهای زندگی سیاسی امروز و نیاز به آینده نگری، بحران عدالت در جهان معاصر و توجه به منجی گرایی در جهان امروز، جهانی شدن و چشم انداز فرج، گرایش به معنویت و کرامت انسانی در جامعه، حتمی و جهانشمول بودن دولت کریمه مهدوی، بی بدیل و نیک فرجام بودن حکومت امام عصر(، نقش ایرانیان در تحقق دولت کریمه از جمله علل ضرورت الگوگیری از این اندیشه ناب معرفی گردید."