چکیده:
امروزه در جوامع اسلامی گروهی از دگر اندیشان با استناد به تعابیر و اسلوبهای بیانی قرآن تلاش مینمایند تا این کتاب مقدس را محدود به حصار زمان و مکان شبه جزیره زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) نمایند، و در نتیجه مخاطباناش را تنها اعراب بدوی دوران جاهلی بخوانند! غافل از اینکه آنچه این جماعت بدان استناد میکنند، خود یکی از وجوه اعجاز قرآن حکیم است. بدانسان که خداوند از همان تعابیر و گفتمان و واژههای اعراب بدوی جاهلی که از هرگونه معرفت و دانش تهی بودند بهره گرفته، پیام جاودانه جهانشمول خویش رادر آن نهاده و همه بشریت را در همه زمانها و مکانها مخاطب قرار داده است. این پژوهش تلاشی است تا به نظریه سکولاریستی که با استناد به تعابیر قرآنی در پی سکولاریزاسیون کردن مفاهیم قرآنی است پاسخی مستدل دهد.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه رجوع شود)﴿وإذاالعشارعطلت ﴾ «و آن گاه که «شتران آبستن » وانهاده شوند» (التکوير/٤) ٢ در پاسخ به اين شبهه افکنيها بايد گفت يکي از وجوه اعجاز قرآن کريم ، همين اسـت کـه خداوند از همان تعابير و گفتمان هاي اقوام جاهلي بدوي بهره گرفتـه و پيـام جاودانـه حصارشـکن زمان و مکان را براي همه عصرها و همه نسل ها بيـان نمـوده اسـت ، تـا از طرفـي عـرب بـدوي کوته بين با تأمل و تفکر و نظري گذرا «أفلا ينظرون » بر کيفيـت خلقـت إبـل و سـماء و جبـل و بررسي و تحليل سکولاريزاسيون مفاهيم قرآني / ٥١ أرض به خود بيايد و به فطرت اش رجوع کند، و دريابـد کـه خـالق و مـدبر و صـاحب همـه ايـن پديده هاي هستي نميتواند بتان خودساخته و خودپرداخته سنگي و اجرام سماوي باشد، و از طرف ديگر همين پديده ها به عنوان نمونه و ديگر پديده هايي که در قرآن دعوت به تفکر در آن ها شده ، نمونه اي است از هزالإن پديده هاي بيشماري که بشر امروز بـا تفکـر در «کيـف خلقـت » آن هـا، أفق هاي جديدي از نظم حيرت آور و شگفت انگيـز در مقابـل چشـمانش گشـوده شـده و هـر روز دفتري از کتاب طبيعت را به مشاهده متحيرانه مينشيند و در کيفيت خلقت و نظـم و حکمـت آن به حيرت و کشفي جديد دست مي يابد و سر تعظيم در مقابل خالق و صـاحب و مـدبر ايـن عـالم فرود ميآورد.