چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. پژوهش به روش شبهآزمایشی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه اول دبستانهای غیردولتی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 295 نفر بودند. 100 نفر از دانشآموزان، به روش تصادفی خوشهای انتخاب و به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. ابزار تحقیق، آزمون محققساخته درس ریاضی در دو سطح دانش و فهم از سطوح شناختی بلوم بوده است. روایی توسط صاحب نظران درس ریاضی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 0/79 بهدست آمد. نتایج نشان داد که بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. از سویی دیگر بازی رایانهای آموزشی بر سطح دانش مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر تأثیر دارد، اما بر سطح فهم مفاهیم ریاضی دانشآموزان دختر و پسر تأثیر ندارد. همچنین، بازی رایانهای آموزشی تنها بر یادداری دانشآموزان دختر اثر دارد. به طورکلی، نتایج پژوهش نشان داد بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
به طورکلی، نتایج پژوهش نشان داد بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
به استناد مطالعات انجام شده و در راستای اهداف پژوهش حاضر، این تحقیق به دنبال آن است که به بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم (دانش و فهم) در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بپردازد.
به این صورت که ابتدا معلم درس خود را در مفهوم جمع به طور کامل به دانشآموزان ارایه میداد، سپس در گروه کنترل تمرینها به صورت مرسوم انجام میشد ولی در گروه آزمایش، از نرمافزار بازی رایانهای (شامل تمرینات یک رقمی در یک رقمی و دو رقمی در دو رقمی) که سطح دانش و فهم دانشآموزان را در مبحث مورد نظر (جمع اعداد) تقویت میکرد، به عنوان تمرینی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده گردید.
بحث و نتیجهگیری یافتههای حاصل از فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته است.
نتایج حاصل از فرضیه ویژه دوم نشان داد که تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطح دانش مفاهیم ریاضی دانشآموزان بر حسب جنسیت آنها متفاوت است.
نتایج حاصل از فرضیه ویژه سوم پژوهش نشان داد که تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطح فهم مفاهیم ریاضی دانشآموزان بر حسب جنسیت آنها متفاوت نیست.
نتایج حاصل از فرضیه ویژه چهارم نشان داد که تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان بر حسب جنسیت آنها بهطور معنیداری متفاوت است.