چکیده:
جلالالدین دوانی بنابر اکثر آثار به جای مانده از او دارای مشربی اشعری بوده است و گرایش به اصالت ماهیت در آثارش فراوان دیده میشود. وی در رسائل و کتابهای خویش با این دیدگاه به تبیین نظریه «ذوق التاله» خود پرداخته است و به وحدت وجود در حق و کثرت ماهیات منسوب به حق قائل شده است. او به نوعی سعی دارد، علاوه بر حفظ مواضع اشعری خویش، از دیدگاه عرفا در مسئله «صدور کثیر از واحد» تفسیری اشعری بیان کند. اما وی در طی یک انقلاب درونی و یک مبشره علوی از مواضع پیشین خود دست کشیده است و با نگارش رساله «الزوراء» روی به سوی اهل عرفان و معرفت میگرداند. وی در این رساله وجود را منحصر در حق میداند و صراحتا اشاره میکند که معلول به اعتبار ذات خود معدوم و بلکه ممتنع است و فقط در نسبت با علت است که موجود خوانده میشود. با تامل در این رساله روشن میشود که برداشت رایج از نظریه ذوق التاله مبنی بر اصالت وجود در حق و اصالت ماهیت در ممکنات، برداشتی بدون توجه به منویات دوانی متاخر (دوانی به روایت الزوراء) است. همچنین، روشن میگردد که مراد وی از نسبت و اضافه، اضافه اشراقی است و در واقع معلول عین نسبت و اضافه به علت است. وی صراحتا از تجلی دم زده، غیر حق را از شوون و اطوار حق دانسته است و بیان میدارد که این وجود حق است که در ممکنات به ظهور رسیده است و در نتیجه به اندیشه عرفا و علی الخصوص محیالدین ابن عربی نزدیک میشود
Jala al Din Dawani، on the basis of most of his works، belongs to Ash’arite school، and his tendency towards fundamentality of quiddity can be seen in his writings. In his books and treatises، he has explained his idea believing in oneness of God and multiplicity of quiddities attributed to the God. In addition to supporting his Ash’arite position، he has endeavored to elucidate mystical theory of effusion of multiplicity from the oneness، if Ash’arite point of view is considered. But he by the inner revolution and celestial voice leaved his previous thought aside and by writing the treatise Al Zawra، turned to mystical knowledge. In his treatise، he has devoted the being to the God and explicitly denoted that the effect in itself not only is a nonexistence but also is impossible، just in its relations to the God can be called as existent. Contemplating on the treatise clarifies that he has meant by the relation، illuminating relation that by which the effect is not anything save the relation to its cause. He has spoken clearly about disclosure and regarded the effects as the God’s appearance and disclosure، stating the existence of God has appeared among the contingents and finally، his view comes close to mystical thought especially Ibn Arabi’s.