چکیده:
انگاره اصالت شهرنشینی و جامعه صنعتی در تمدن غرب و هم ریشه بودن دو واژه «تمدن» و «مدینه»، برخی مفسران و دانشمندان اسلامی را وادار کرده است برای بررسی ویژگی های تمدن اسلامی در قرآن کریم به دنبال کلیدواژه مدینه باشند. این امر به ویژه در تقابل خودساخته دو واژه «مدینه» و «قریه» _ که از آن معنای روستا و دوری از تمدن فهم شده _ این گروه را با مشکل مواجه ساخته و سبب بروز تبیین هایی نه چندان محکم شده است.
مراجعه مستقیم به قرآن کریم و انجام مطالعات تمدنی در چارچوب باور به مهدویت و آموزه های آن، ما را به پدیده ای در آخرالزمان می رساند که در لسان قرآن کریم «ملک» نام گرفته است. این ملک نمونه عالی تمدن است که می تواند به عنوان معیار و شاخصی دقیق برای شناسایی و ارزیابی تمدن های طول تاریخ مورد استفاده تمدن پژوهان واقع شود.
Believing in originality of urbanization and industrialized society in western civilization and in the notion that the terms، civilization and Medina (city)، have the same root، have forced Islamic commentator s and scholars to look for the keyword Medina in the Quran in order to analyze the characteristics of Islamic Civilization in the Quran. This fact has made it difficult for this group to have solid clarifications، especially when it comes to contrasting the two terms Medina (city) and Qari’ah (which، for them، conveys the meaning of village and therefore being away from civilization). This contrast may not be real.
Direct reference to The Holy Quran and conducting civilizational studies in the framework of Mahdaviyyat and its teachings، bring us to a phenomenon in the End of the Time that is called Mulk (kingdom) in terminology of the Holy Quran. This kingdom is the best example of civilization that can be used as an exact standard and criterion to identify and evaluate the civilizations throughout the history.
خلاصه ماشینی:
"عمومی- عذاب 29 سبأ 34 و ما أرسلنا فی قریة من نذیر إلا قال مترفوها إنا بما أرسلتم به کافرون عمومی- عذاب 30 الشعراء208 و ما أهلکنا من قریة إلا لها منذرون عمومی- عذاب 31 الطلاق 8 و کأین من قریة عتت عن أمر ربها و رسله فحاسبناها حسابا شدیدا عمومی- عذاب 32 الفرقان 51 و لو شئنا لبعثنا فی کل قریة نذیرا عمومی- عذاب 33 القصص 58 و کم أهلکنا من قریة بطرت معیشتها فتلک مساکنهم عمومی- عذاب 34 النحل 112 و ضرب الله مثلا قریة کانت آمنة مطمئنة یأتیها رزقها رغدا عمومی- عذاب 35 یونس 98 فلو لا کانت قریة آمنت فنفعها إیمانها إلا قوم یونس عمومی- قوم یونس 36 الکهف 19 فابعثوا أحدکم بورقکم هذه إلی المدینة فلینظر أیها أزکی طعاما فیلادلفیا- اصحابکهف 37 النمل 48 و کان فی المدینة تسعة رهط یفسدون فی الأرض و لا یصلحون کوفه یا یمن- قومثمود 38 الأعراف 88 لنخرجنک یا شعیب و الذین آمنوا معک من قریتنا أو لتعودن فی ملتنا مدین- شعیب 39 الأحزاب60 لئن لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة مدینه- صدر اسلام 40 التوبة 101 و ممن حولکم من الأعراب منافقون و من أهل المدینة مردوا علی النفاق مدینه- صدر اسلام 41 التوبة 120 ما کان لأهل المدینة و من حولهم من الأعراب أن یتخلفوا عن رسول الله مدینه- صدر اسلام 42 المنافقون 8 یقولون لئن رجعنا إلی المدینة لیخرجن الأعز منها الأذل مدینه- صدر اسلام 43 الأعراف123 قال فرعون آمنتم به قبل أن آذن لکم إن هذا لمکر مکرتموه فی المدینة مصر-پسازبعثت موسی 44 القصص 15 و دخل المدینة علی حین غفلة من أهلها فوجد فیها رجلین یقتتلان مصر-پیشازبعثتموسی 45 القصص 18 فأصبح فی المدینة خائفا یترقب فإذا الذی استنصره بالأمس یستصرخه مصر-پیشازبعثتموسی 46 القصص 20 و جاء رجل من أقصی المدینة یسعی قال یا موسی إن الملأ یأتمرون بک مصر-پیشازبعثتموسی 47 یوسف 30 و قال نسوة فی المدینة امرأت العزیز تراود فتاها عن نفسه قد شغفها حبا مصرپیشازعزیزییوسف 48 یوسف82 و سئل القریة التی کنا فیها و العیر التی أقبلنا فیها و إنا لصادقون مصردر عزیزییوسف 49 النساء 75 الذین یقولون ربنا أخرجنا من هذه القریة الظالم أهلها مکه 50 محمد 13 و کأین من قریة هی أشد قوة من قریتک التی أخرجتک أهلکناهم مکه- عمومی- عذاب 51 الزخرف 31 و قالوا لو لا نزل هذا القرآن علی رجل من القریتین عظیم مکه و طائف 52 الکهف 77 فانطلقا حتی إذا أتیا أهل قریة استطعما أهلها فأبوا أن یضیفوهما ناصریه-موسی و خضر 53 الکهف 82 و أما الجدار فکان لغلامین یتیمین فی المدینة و کان تحته کنز لهما ناصریه-موسی و خضر همانگونه که در جدول پیداست در کنار این موارد که باید پاسخ روشنی را برای آن تدارک دید، مواردی نیز وجود دارد که یک شهر خاص در قرآن کریم در موردی مدینه و در مورد دیگر قریه نام گرفته است."