چکیده:
یکی از ابعاد تبلور مدرنیزاسیون در ا یران حیطه ی هنرهایتجسمی است که استفاده گزینشی بدون در نظر گرفتن پایههای تعقل و تفکر اندیشه غربی و مدرنیته از وجوه بارز آن است، جهت روشن شدن مفاهیم متعددی که از تجدد و سنت در حوزه اندیشه مطرح است لزوم بررسی دقیق تر و جامع تر از سنت بسیار ضروری است، تا با آگاهی بیشتر از ساختارسنت در فرهنگ خودی و تفاوت آن در فرهنگ غرب به شناخت دقیق تری از آن نائل شد. بخش اول این بررسی در جستجوی ماهیت «سنت» و چگونگی پویایی آن و بررسی خاستگاه اصلی تجدد است و همچنین در این بخش به طرح نظریات گوناگونی از تقابل و یا هم زیستی آن ها در جامعه شناسی و انسان شناسی معاصر پرداخته شده است. همچنین با طرح نظریه ژرژ بالاندریه در مبحث تعدد مدرنینه امکان تحقق مدرنیته متفاوتی از تجربه غرب به عنوان تجربهای ممکن برای جوامع پیرامونی بررسی شده است. در بخش دوم با بررسی چگونگی سنت و مدرنیته در ایران با طرح دیدگاه های صاحب نظران موقعیت کنونی سنت و مدرنیته در ایران ارائه شده است. در بخش سوم با طرح موقعیت سنت و مدرنیته در هنرهای تجسمی ایران به معضلات آموزش هنر پرداخته شده و در پایان با نظر به اینکه در حوزه تفکر و اندیشه نه ارائه پاسخ، بلکه طرح پرسش است که روشنگر است، سوالاتی در جستجوی ارائه راهکارهای مناسب مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
ایـن بررسـی بـر آن اسـت تـا بـا شـیوه ای اسـنادی بـه شـناخت ماهیـت سـنت و تجـدد و بررسـی موقعیـت و رابطـه آن هـا بـا هـم در حـول پرسـش های مطـرح شـده در زیـر بپـردازد.
١٦٣) سنت و مدرنیته در ایران بـا در نظـر گرفتـن مباحـث مطـرح شـده ایـن وظیفـه سـنگین صاحب نظـران ایرانـی اسـت کـه بیندیشـند آیـا بایـد به مدرنیتـه به عنوان یک گسسـت از سـنت نگریسـت ؟ یا اینکـه امکان تحقـق مدرنیتـه خـاص فرهنـگ ایرانـی وجـود دارد؟ و آیـا زمـان آن نرسـیده که در جسـتجوی شـناخت هویـت خود و بررسـی عمیـق تجربه غـرب و ارائه راهکارهای مناسـب باشیم ؟متأسـفانه در ایـن زمینـه بـا از خودبیگانگـی تدریجـی نسـبت بـه ارزش هایـی کـه جهان بینی ما بر اسـاس آن شـکل گرفتـه اسـت و همین طـور بـا عـدم درک صحیحـی کـه از روح تمـدن غربـی داریـم ، روبروییـم .
ایـن مسـئولیت بـر عهـده مدیـران فرهنگـی مـا و برنامه ریـزان و هنرمنـدان ایرانـی اسـت که در مرحلـه اول درصدد شناسـایی عناصـر درونی اندیشـه هنر مدرن و در مرحلـه دوم شناسـایی بنیان هـای فراموش شـده سـنت هنری خـود و عناصـر اجتماعی آن باشـند و در مرحلـه سـوم بـه بررسـی و فراهـم نمـودن امکانـات و موقعیت هـا بـرای ترکیب ها و پیوندهـای مناسـب پرداختـه تـا امـکان تحقق پیونـدی اصیل و جهشـی امروزی فراهم شـود.