چکیده:
برای ادراک جایگاه مدل مشخص اقتصادی، در اداره یک سیستم ملی، عنایت و توجه به مبانی اندیشه استراتژیک اقتصادی الزامی است. از این منظر تبیین «پارادایم» به عنوان پیش شرطی اساسی در تفلسف اقتصادی و سیر تفکر استراتژیک گام نخست و اصلی تلقی می شود. از میان چهار پارادایم کلی موجود در چهار حوزه تفکری اکانومی لاتینی، کدآمایی فارسی، اقتصاد عربی و بیع قرآنی؛ در این مقاله شمولیت بیع بر اقتصاد ایران اسلامی، ملاک عمل قرار گرفت و بر این اساس، ارائه دکترین اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران با یک انتقال پارادایمی از پارادایم های رایج اقتصادی به اقتصاد قرآنی مواجهه داده شد. بر این اساس در تبیین خط مشی بیع به عنوان دروازه خروج به سمت مقصد دکترین بیع، چهار گزینه مبایعه محوری، خلت محوری، انفاق محوری و برکت محوری متصور شد. سپس از آنجا که برای طرح ریزی خط مشی، سه رویکرد کلی محصول محور، فرایندمحور و کارکردمحور مطمع نظر بود پس از تشخیص و تعیین هر خط مشی نسبت به یکی از دروازه های چهارگانه، آن خط مشی با یک، دو یا سه رویکرد مزبور طرح ریزی شد. طرح ریزی خط مشی، مبتنی بر این سه رویکرد، زمینه ساز ایجاد «کرسی» طرح استراتژیک بیع در طرح جامع تطبیقی بیع و اکانومی، برای طرح ریزی استراتژیک می شود.
To Perceived economic position in the model،in running a national system، it is necessary toconsider the foundations of strategic and economic thought. From this perspective، explainingthe “paradigm” as an essential precondition for economic philosophy and strategic thinkingcourse is a first and major step.Through four general available paradigms of thinking in four areas of thoughts including:“Economy” in Latin thought، “Kad’amay” in Persian thought، “Eghtesad” in Arabic thought and“Bai” in Quran thought; inclusion criteria were Bai on the Iranian economy، and accordingly، thepresentation of the National Doctrine of Economy of the Islamic Republic of Iran on theperspective 2035 were confronted with a paradigm shift from the current global economicparadigms to the Quran economy.
Therefore، four options including: “Mobaye’e Basis”، “Khollat basis”، “Enfagh basis” and“Barakat basis” were expected in explaining the gateway of Bai as an exitgate to the considereddestination. And since for planning the gateway، three general approaches including: “productbasis approach” ، “process basis approach” and “function basis approach” were assumed، afterthe recognition and determining each gateway according to one of the four exitgates was plannedusig one، two or three mentioned approaches.Based on these three approaches، paves the way for making the foundation of Bai Strategicplan for strategic planning، and then the gateway and the entrance of this thesis is selectedeccording to one of the exp
خلاصه ماشینی:
تأملی در دکترین بیع به عنوان آموزه قرآنی دکترین ملی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران حسن سبحانی،* هاله اسماعیل نژادشمالی** تاریخ دریافت ١٣٩٢/١١/٢٧ تاریخ پذیرش ١٣٩٣/١٢/٢٣ برای ادراک جایگاه مدل مشخص اقتصادی، در اداره یک سیستم ملی، عنایت و توجه به مبانی اندیشه استراتژیک اقتصادی الزامی است .
نظام اقتصاد، نیز به عنوان بخشی از ساختار اجتماعی جامعه ، نیازمند تبیین مبانی نظری و عملی خود در فرایند سیاستگذاری و سپس طرح ریزی است ، از این منظر، تبیین دکترین های نظام اقتصاد و مطالعه روش شناسی آن امری اجتناب ناپذیر مینماید.
مبنای پارادایم اقتصادی قرآن کریم ، در ابر وادی و سوپر پارادایم خداگرایی، آیه ١١١ سوره مبارکه توبه است ، که خداوند تبارک و تعالی در آن به صراحت ساز و کار بیع را مشخص و چرخه فرایند آن را تشریح میفرماید: «إن الله اشتریمن المؤمنین أنفسهم وأموالهم بأن لهم الجنۀ یقاتلون فیسبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فی التوراه [ والإنجیل والقرآن ومن أوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به وذلک هوالفوزالعظیم » «خداوند از مؤمنان ، جان ها و اموال شان را خریداری کرده ، که (در برابرش ) بهشت برای آنان باشد، در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند این وعده حقی است بر او،که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده وچه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است ؟!