چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در استقبال مردم از موزه های هنری در دو مـوزه ی هنرهـای زیبـا و هنرهای معاصر واقع در شهر تهران انجام شده است که به مواردی چـون عوامـل فـردی ، عوامـل فرهنگـی ، عوامـل اقتصادی ، عوامل اجتماعی اشاره شد. چارچوب نظری و مدل تحلیلی با استفاده از نظریات ،نظریه پردازانی همچـون پیر بوردیو و اعظم راودراد ارائه شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و با تکنیک پرسشنامه که دارای اعتبار صوری و اعتبار سازه ای و اعتماد (آلفای کرونباخ بالای ٨٠ درصد ) به گردآوری اطلاعـات اقـدام شـد .جامعـه آمـاری شـامل ٧٣٩٨٦ نفـر از بازدیـد کنندگان موزه های هنرهای زیبا و هنرهای معاصر بوده است که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران ٣٩٨ نفـر، از روش نمونه گیری غیر احتمالی اتفاقی ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشانگر این بودند که بین جنسیت ، خاستگاه جغرافیایی ، رسانه های جمعی و استقبال مردم از موزه های هنری رابطه ی معناداری وجود دارد .همچنین نتایج به دست آمده از رگرسیون لوجستیک نشان داد که در گام اول متغیر خاستگاه جغرافیایی ٦٢% ، در گام دوم متغیر جنسـیت ٦٤.٧% و در گـام سـوم متغیـر تبلیغـات ٦٦.٧% توانسته است افراد را از هم تفکیک کند.
خلاصه ماشینی:
"با بررسی تئوری های مطرح در باب میزان استقبال مردم از موزه هـای هنـری ، در پـژوهش حاضـر ، مـی تـوان عوامل موثر در استقبال مردم از موزه های هنری را در قالب عوامل زیر مورد بررسی قرار داد: ١)عوامل فردی (سن ، جنسیت ، خاستگاه جغرافیایی ) Bordieu pierre ٢)عوامل فرهنگی (تحصیلات ، ارزشها ، آگاهی و اطلاعات ، رسانه های جمعی ) ٣)عوامل اقتصادی (درآمد ، قدرت خرید) ٤)عوامل اجتماعی (اوقات فراغت ، طبقه ی اجتماعی ) در کتاب عشق به هنـر کـه بوردیـو آن را بـه همـراه آلـن داربـل در ١٩٦٩ نوشـته اسـت ، الگـو هـای حضـور بازدیدکنندگان در موزه های فرانسه را به بررسی می گیرد.
٢ درصد پاسخگویان موافق و کاملا موافـق انـد کـه تلویزیـون در بازدید مردم از موزه های هنری نقش مهمی دارد و همچنین داده های به دست آمده نشان دهنـده ی ایـن اسـت کـه تلویزیون در بین رسانه های جمعی ، می تواند بیشترین تاثیر را در اسـتقبال مـردم از مـوزه هـا داشـته باشـد ، ٦١.
تحلیل رگرسیون لوجستیک با توجه به نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی ، بین جنس و خاستگاه جغرافیـایی و رسـانه هـای جمعـی بـا استقبال مردم از موزه های هنری رابطه ی معناداری وجود داشت به همین منظور پاسخگویان به پرسشـنامه را بـه دو دسته تقسیم کردیم (آنها که علاقه مند و دوستدار بازدید از موزه ها بودند با کد ١ و آنها کـه تمایـل و علاقـه ای بـه بازدید از موزه ها نداشتند با کد ٠) سپس برایشان رگرسیون لوجستیک محاسبه کردیم که نتایج آن بـه شـرح جـداول زیر آمده است ."