چکیده:
از جمله موضوعاتی که امروزه به طور وسیعی، در پاسخ به محیط های متلاطم و پیچیده در سازمان ها به آن توجه می شود معنویت و اخلاق است. هوش معنوی خاص انسان بوده و از طریق آگاهی از یک بعد متعالی می آید، هوشی تحول پذیر است که به انسان قدرت می بخشد تا خلاق باشد و قوانین و نقش ها را دست خوش تغییرات خود نماید، قادر به انجام اصلاحات بی شمار گردد و بتواند شرایط را به بهترین شکل متحول کند. بروز خود تمام عیار کارکنان و رفتارهای برتر در کار با ورود معنویت به سازمان میسر خواهد بود. در این مقاله پس از ارائه تعریف هوش و معنویت، به نظرات مختلفی که در مورد هوش معنوی وجود دارند، پرداخته شده است. ابعاد و ویژگی های هر یک از آنها از نگاه اسلام و غرب مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است تا مدلی با توجه به این دو دیدگاه ارائه شود. همچنین در این تحقیق مولفه های موجود در هوش معنوی از نگاه اسلام و غرب با هم مقایسه شده اند که در نهایت به این نتیجه رسیده شد که مولفه های موجود در هوش معنوی اندیشمندان غربی همگی به نوعی در مولفه های اسلامی موجود هستند و چه بسا از دیدگاه اسلام هوش معنوی کامل تر و عمیق تر بیان شده که می تواند راحت تر به حل مسائل موجود بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"مؤلفههای هوش معنوی ـ ارزش محوری ـ کل نگری ـ استقبال از تفاوتها ـ استقلال رأی ـ توانایی تغییر ـ چارچوبهای ذهنی ـ مشکلات و چالشها ـ هوشیاری ـ داشتن هدف غایی ـ رفتارهای پرهیزکارانة مهم ـ خودآگاهی ـ خودانگیختگی ـ چشمانداز محوری ـ دگرخواهی ـ علاقه به طرح چراهای بنیادی ـ استفادة مثبت از چالشها و مشکلات ـ ایمان ـ محبت و عشق به خداوند ـ انکسار نفس و خودکشی ـ توکل ـ تواضع ـ شرح صدر ـ حلم ـ حیا ـ عفت ـ صبر ـ داشتن هدف غایی ـ برخورداری از اندیشة مثبت نسبت به خدا ـ ترویج مفهوم کار و درک معنای زندگی ـ تقویت خوش بینی ـ تقویت امیدواری ـ کسب بصیرت در امور مهم ـ آرامش ـ خشنودی ـ عشق ـ رضایت ـ رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی نتیجهگیری با توجه به مطالب عنوان شده در ارتباط با ماهیت ایمان میتوان این طور استدلال کرد که خودآگاهی، خودانگیختگی، چشمانداز محوری، کلنگری، دگرخواهی، استقبال از تفاوتها، استقلال رأی، تواضع و فروتنی، علاقه به طرح چراهای بنیادی، تغییر چارچوبهای ذهنی، استفاده مثبت از چالشها و احساس رسالت در همین مؤلفة ایمان در اسلام خلاصه شدهاند."