خلاصه ماشینی:
4 در بندهش نیز به این نبرد اشاره شده است:«در نبرد میان اهریمن و آفریدگان زمین،چهارمین نبرد را گیاه کرد،آن گاه که خشک شد،امرداد امشاسپند،که گیاه از آن اوست،آن گیاه راه خرد و نرم کرد با آبی که تیشتر بستد،بیامیخت.
16ایرانیان از عهد باستان تاکنون کتابها را به خصوص کتب مقدس و دینی،را میآراستند و به درستی معلوم نیست که اوستای نگارش یافته بر پوست گاو که با آب زرنوشته بودند نیز به گل و بوته مزین شده بود یا نه؛یا کتابهای پهلویای که در«نامهی تنسر»و«مروجالذهب»مسعودی و«تاریخ الامم و ملوک» طبری گزارش شدهاند،با گل و بوته تزیین شده بودند،یا کتابهایی که در تهاجمات اسکندر از میان رفت،از چه لون بوده است؟ کتاب«ارتنگ»(ارژنگ)مانی در قرن سوم میلادی با گل و برنگ و شاخه یا بوتههای گل آفتابگردان تزیین شده است که البته پیشینهی این نوع تزیین به دورههای کهن-هفت هزار سال پیش-بازمیگردد و قدیمترین نمونههای تزیین خطوط و گل و برگ و تصاویر حیوانات و نقاشی مردم را بر آثار مکشوفهی تل ابلیس کرمان،سلیک و چغازنبیل،ترکمنستان و وادی زرافشان میتوان دید.
بر کاخ سامرا که برای معتصم عباسی(218-228)ساخته شده است علاوه بر سایر نقوش و اشکال هندسی، کتیبه مسجد جامع نایین گل و بوته نیز در نقاشیها و گچبریها به کار برده شد.
18 تصاویر شعر فارس نیز بیبهره از نقش گل و گیاه نیست که میتوان تمامی اینها را به الهامبخشی طبیعت نسبت داد،یا تصور کرد که حرمت مذهبی نقش آدمی سبب طرح این نقشهای مثلا بیجان شده است.