چکیده:
از آنجا که شبهات میتواند ویران کننده ی مبانی یک بینش ، دین ، ایدئولوژی و ... باشد. بر مدعیان و طرفـداران آن دین یا مذهب لازم است با پاسخ و رفع شبهات ، از بروز این جریان جلوگیری کنند و این امر میسر نخواهـد بود مگر زمانی که اشکالات و شبهات مطرح شده شناخته شود و تلاش لازم برای پاسخ به آنها صورت پذیرد. نوشتار حاضر نیز در راستای این مسئله و با تکیه بر پایان نامه ی «نقد و بررسی کتاب تضـاد مفـاتیح الجنـان بـا قرآن » به معرفی کتاب «تضاد مفاتیح الجنان با قرآن » به قلم آقای برقعی، که دربردارنده ی شبهات اعتقـادی و کلامی است ، میپردازد و مختصری از اشکالات این کتاب را مطرح و پاسخ میدهد و در انتها، نتایج بـه دسـت آمده از پایان نامه ی مذکور را بیان میدارد و مشخص میکند که عموم شبهات مطرح شـده در ایـن کتـاب وارد نیست .
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر آن وثاقت یا عدم وثاقت «محمد بن سنان » مـورد اخـتلاف علمـا رجـال اسـت (خویی، ١٤١٠، ج ١٦، ص ١٥٣) و اگر مستشکل قول به ضـعف ایشـان را مـیپسـندد، دلیـل نمی شود که دیگر علما نیز باید تابع نظر ایشان باشند و وی مورد طعـن قـرار گیـرد؛ امـا راوی دوم ، آنچه در سند روایت ذکرشده «ابوالحسن علی بن محمد البرسی» است که در کتب رجالی نامی از ایشان برده نشده اما سید بن طاووس که روایت را از ایشان نقل کـرده اسـت ، عبـارت «رضی الله عنه » را در مورد وی بکار برده است .
این اشکال مستشکل درست نیست زیرا: اولا در منابع شیعه و اهل سنت روایتی دال بر جواز زیارت بیان شـده اسـت مـن جملـه در روایتی واردشده است : «قال رسول الله ص من أتی مکۀ حاجا و لم یزرنی إلی المدینۀ جفانی و من جفانی جفوته یوم القیامۀ و من جاءنی زائرا وجبت له شـفاعتی و مـن وجبـت لـه شـفاعتی وجبت له الجنۀ؛ رسول خدا٣ فرمودند کسی که به مکه بیاید و برای زیـارت مـن بـه مدینـه نیاید، در حق من جفا کرده است و کسی که در حق من جفا کرده باشد، در روز قیامت در حق او جفا خواهم کرد و فردی که به زیارت من آید، واجب خواهد بود بر من که شفاعتش کـنم و هر که شفاعتش بر من واجب باشد، بهشت بر او واجب خواهد بود."