چکیده:
رسانه های مدرن مانند تلویزیون و سینما در بدو پیدایش ، ماهیت زیبایی شناختی نداشتند و این ماهیت در بستر تجربه و در چارچوب تفکر تجربه کنندگان و عاملان آنها مانند برنامه سازان تلویزیون و فیلم سازان شکل گرفته و می گیرد. در این زمینه ، تکنیک ها و ظرفیت های زیبایی شناختی جدیدی را در تلویزیون ابداع کرد که ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی و مدلول دلالات فرهنگی ما نیز باشند. این امور، رسانه های جدید را دچار نوعی تغییر ماهیت و در نتیجه فرم و ساختار می کند که خود به محتوا و در نتیجه به نوعی سبک زندگی تبدیل خواهند شد و اتحاد صورت و معنا اتفاق خواهد افتاد. این تحقیق با استفاده از روش کیفی و نشانه شناسی ، به تحلیل عناصر موجود در بخش های آرم و نشانه ، آغازین و کارشناسی برنامه پرداخته است . با عنایت به اینکه این مقاله در صدد مطالعه موردی برنامه به خانه برمیگردیم با رویکرد مرصف و سک ب زندگی است ، مق قح از بین برنامه های پخش شده در فصل بهار ٩١ است . بر اساس یافته های تحقیق ، سبک زندگی ارائه شده در برنامه به خانه برمیگردیم ، مرتبط با طبقات اجتماعی بالای جامعه است که بر اساس ارزش های خاصی زندگی می کنند.
خلاصه ماشینی:
این نوع رسانه های جمعی ، طی چند دهۀ گذشته توانسته اند بینندگان زیادی را به خود جذب کنند و در نتیجه ، موضوع سبک زندگی نیز خواه ناخواه با آنها پیوندی تنگاتنگ پیدا کرده است ؛ چنانکه بسیاری از اندیشمندان عصر ما، وسایل ارتباط جمعی را حتی محور شکل دهی به اندیشه می دانند.
Janowits همین اهمیت برنامه های خانواده محور تلویزیون و اثرگذاری بسیار آن بر هنجار، رفتار، کنش و طرز تفکر مخاطبان و در یک کلام شکل گیری یا تغییر سبک زندگی است که سبب می شود دقت زیادی در به کارگیری ابزار و لوازم طراحی دکور و محتوای این برنامه ها و سایر عناصر زیباشناختی صورت گیرد.
(حسنی فر، ١٣٩٠: ٢٦) روش پژوهش در این پژوهش ، بنابر موضوع تحقیق و ویژگی های پژوهش ، از روش کیفی نشانه شناسی عناصر و ارتباط آنها با عناصر فرهنگی استفاده شده است و به مطالعه موردی برنامه به خانه برمیگردیم به تحلیل پلان ها و سکانس های انتخابی پرداخته شده است .
بنابراین به طور کلی و با توجه به نظر دکتر شهبا در خصوص زیبایی شناسی تصویر می توان به جای پنج حیطه مطرح شده در الگوی سلبی و کادوری ، به صورت تلفیقی پنج حیطه زیر را برای بررسی تصاویر برنامه های خانواده محور برگزید: ١- رمزهای فنی : اندازه نما، زاویه دوربین ، ترکیب بندی تصویر و نورپردازی و پس زمینه تصویر.
در تحلیل زیباشناختی برنامه به خانه برمیگردیم با رویکرد سبک زندگی و مصرف گرایی ، در کنار رمزگان نشانه شناسی از جمله اجزا و وسایل صحنه (میزانسن )، ترکیب بندی ، نوع نما، الگوی رنگی و ...