چکیده:
حکیم فلکی شروانی یکی از شاعران بـزرگ قـرن ششـم در آذربایجـان است . فلکی در ضمن اشعار خود بـه طـرق مختلـف از داسـتانهـا و مفـاهیم قرآن مجید استفادهکرده است . و این به اشـعار او لطافـت و معنـو یتی خـاص بخشیده است . با بررسی اجمالی اشعار او می تـوان بـه نگـرش وی نسـبت بـه قرآن و توجه او به استفاده از مفاهیم قرآنی پی برد. خلاصه این که ، در قـرن ششم به سبب رواج علوم دینی و غلبه روحیه ی مذهبی اشـارات و تلمیحـات قرآنی و دینی در آثار شاعران و نویسندگان فراوان است و فلکـی نیـز جـزو این شعرا بوده است . در این مقاله اشعاری که فلکی در آنها به صورتهـای مختلف از آیات قرآن استفاده کرده است ، نقـل و سـپس عـین آیـه بـا ذکـر سوره و شمارهی آیه و توضیح برخی موارد آورده می شود.
خلاصه ماشینی:
"٣٦ که می فرماید: «وضرب لنا مثلا ونسی خلقه قال من یحیی العظام وهی رمیم » ٥- تلمیح به داستان های قرآنی و قصص پیامبران هـــر کـــه بــــدید دروغاگـــاه مقاتلـــه تـــرا معجـــز روی مصـــطفی دیـــده گـــه مباهلـــه اشاره دارد به آیه ٦١ سوره ی آل عمران .
٣ که می فرماید: «فمن حاجک فیه من بعدما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنـا وأبنـاءکم ونسـاءنا ونساءکم وأنفسنا وأنفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علی الکاذبین » آری زنــــــور بولهــــب انــــدر نهیــــب نــــار انـــدر بهشـــت خـــاک کـــف یـــار غـــار بـــه مصراع اول اشاره دارد به ابولهب یکی از اعمام پیـامبر (ص ) کـه بـا پیـامبر و اسـلام مخالفت می ورزید، و از این رو در قرآن مجید به او وعده ی آتش جهنم داده شده است .
٣ کـه می فرماید: «إن الله اصطفی آدم ونوحا وآل إبراهیم وآل عمران علی العالمین » تافته بر آسمان بخت تـو چـون عیسـی و خصـم همچو قـارون در زمـین بـا بخـت واژون سـاخته مصراع اول اشاره دارد به عروج آسمانی عیسی مطابق آیه ی ١٥٨ سوره ی نساء.
٢٨ می فرماید: «وقال فرعون یا أیها الملأ ما علمت لکم من إله غیری فأوقد لی یا هامان علـی الطـین فاجعل لی صرحا لعلی أطلع إلی إله موسی وإنی لأظنه من الکاذبین » حســام تــو یــد بیضــای تســت و تــو موســی خــم کمنــد تــو ثعبــان تســت و معرکــه تــور مصراع اول اشاره دارد، به یکی از معجزات حضرت موسی کـه بـه یـد بیضـا معـروف است ، درآیه ی ٢٢ سوره ی طه ."