چکیده:
در جهان پرچالش کنونی، سریالها بهعنوان محصولات فرهنگی در منطقه خاورمیانه کاربرد دیپلماسی فرهنگی گسترده و در عین حال موثری پیدا کردهاند. در میان کشورهای منطقه، ترکیه و عربستان با تولید سریال در ژانرهای مختلف توانستهاند جایگاه و نفوذ خود را در میان شبکههای تلویزیونی ماهوارهای تثبیت نمایند. از این رو، در این مقاله، سریالهای تاریخی «حریم سلطان» و «الفاروق عمر» که توسط کشورهای ترکیه و عربستان ساخته شده و از شبکههای ماهوارهای منطقه خاورمیانه مانند دبی VT و MBC پخش گردیده مورد تحلیل قرار گرفته است تا آثار و چگونگی حضور رسانهای و فرهنگی این دو کشور در این منطقه بررسی شود. در این مقاله از نظریه پسااستعماری و از روشهای شرقشناسانه و تحلیل گفتمان انتقادی استفاده شده است. مسئله این مقاله تعیین نسبت واقعیت و برساخته شدن شرق (توسط غرب) در محصولات فرهنگی تولیدشده جهان شرق و همچنین عرصه نزاع گفتمانی «العالم العربی» و «نوامپراطوری عثمانی» با بازیابی تاریخی است. این مقاله در پاسخ به چگونگی بازتعریف تاریخ بهمنظور هویتیابی مردم این منطقه است.
In today’s challenging world, and so in the Middle East, TV series as the cultural products have found a extensive and effective cultural diplomacy function. Among the countries in the region, Turkey and Saudi Arabia, with TV series in various genres, have been able to stabilize their position and influence among the satellite television networks. Hence, the basic aim of this paper is to analyze two historical TV series, the Sultan’s Harem and Omar Al-Farooq, made by Turkey and Saudi Arabia and aired by the Middle East TV and satellite channels such as Dubai TV and MBC to show the media and cultural influences of the two countries in the region. In this paper, the postcolonial theory and orientalistic and critical discourse analysis methods have been used. This article aims to determine the relations between the reality and the construction of east (by west) in the cultural products of the Eastern countries and also the settings of discourse struggles between “Al-alam Al-Arabiya” and “new Ottoman Empire” with historical retrieval. The article is an aswer to “how history can be redefined for the identification of the region`s people?”