چکیده:
اندیشــمندان ، «سبک زندگی » را اغلب در دو حوزة شاخصه های نظری (ارزش ها و هویت ) و شــاخصه های عینی (مصرف و تفریح ) مطالعه می کنند که مهم ترین این شاخصه ها، مصرف اســت . اما آیا در جامعه اســلامی که بر پایه ایمان به غیب و آخرت بنا شــده ، شاخصه های ١٠ مصرف همان الگوهای غربی اســت ؟ اگر چنین نیست ، ســبک زندگی در جوامع اسلامی باچه مولفه هایی مطالعه پذیر و مدیریت پذیر می شــود؟ از آنجا که ســبک زندگی ارتباطی وثیق بــا مقوله های فرهنگ ، جامعه ، اخلاق ، ایدئولوژی ، شــخصیت ، هویت ، مصرف و نیاز دارد و از ســویی ، پذیرش منفعلانه و تثبیت سبک زندگی غربی با خاســتگاه سکولار آن برای جوامع مسلمان ، موجب از دست دادن هویت و استقلال شخصیتی می شود، مطالعه دربارة مولفه های سبک زندگی اسلامی اهمیتی دوچندان می یابد. پژوهش حاضر، اصلی ترین مولفه های سبک زندگی دینـی را از دیدگاه رهبری در پنج حوزة اندیشـه ، خلایقت فـردی، خانواده ، خلایقت اجتماعی و کسب و کار به روش توصیفی و تحلیلی دسته بندی و ارائه می کند.
خلاصه ماشینی:
"(فاضلی ، ۱۳۸۲: ۵۷) سبک زندگی می تواند یکی از راهکارهای شناخت خودی از بیگانه نیز تلقی شود؛ چرا که سبب می شود افراد همسو و غیرهمسو از هم متمایز شوند(شایگان، ۱۳۸۴: ۱۴) و دقیقا / بر همین اساس است که هانتینگتون ،١ موفقیت سیاسی و تداوم جامعۀ آمریکایی راـ با وجود حضور افراد خارجی با اعتقادات و فرهنگ های متفاوت ـ تنها در پرتو هویت بخشی و در یک کلمه «آمریکایی سازی »٢ آنها ممکن می داند؛ به این معنا که مردم ، هر دین و مذهب و رنگ پوستی که دارند، فقط آمریکایی زندگی کنند(هادوی، ۱۳۹۱: ۴۲)؛ زیرا از آنجا که سبک زندگی ، هویتی خاص به افراد و گروه ها می بخشد، می تواند در وحدت بخشی به افراد جامعه مؤثر باشد(توسلی ، ۱۳۷۳: ۶۲).
در این راستا، پس از بحثی مقدماتی دربارة مفاهیم «سبک زندگی » و «سبک زندگی دینی »، اصلی ترین مؤلفه های سبک زندگی دینی از دیدگاه رهبری ـ به عنوان سکاندار حکومت اسلامی در عصر حاضر ـ در پنج حوزة بینش ها و جهان بینی ، الگوهای رفتاری فردی ، خانواده (ارزش ها و ترجیحات )، روابط اجتماعی و کسب و کار(جنبه های عینی سبک زندگی ) دسته بندی و ارائه شده است ."