چکیده:
جن موجودی است مادی و جسمانی، اما با جسم لطیف که اصل اولی در خلقت آن ها این است که نامرئی باشند، اما در مواقعی در کالبدهای مختلف ، متمثل و متجسم میشوند. تمثل جن به این معناست که در قوة حس و ادراک انسان به صورت های مختلفی مرئی شوند، بدون آن که تبدل ماهیتی صورت بگیرد. و تجسم جن به این معناست که جن همچون انسان دارای کالبد جسمانی شود که قابل لمس و اشاره با حواس باشد و فضا را اشغال کند. از آیات و روایات اسلامی به دست می آید، جنیان می توانند متمثل و حتی متجسم و قابل رویت شوند و مصادیق فراوانی که در نقل وارد شده است ، هم تمثل و هم تجسم جن را اثبات می کند. از نظر عقلی نیز با توجه به مادة اولیه خلقت جنیان ، می توان این موضوع را اثبات کرد.
خلاصه ماشینی:
"و منظور از «تجسم » در اصطلاح بحث ما، اصطلاحی مقابل تمثل می باشد و به این معناست که جن همچون انسان دارای کالبد جسمانی شود که قابل لمس و اشاره با حواس باشد و فضا را اشغال کند و به تعبیری مقصود از تجسم : به صورت شکل ، جسم و پیکر درآمدن و جسم شدن یا صورت جسمی و فیزیکی یافتن جن است ، به گونه ای که از کالبد و جسد برای حضور یا ظهور خویش و کارکردهایش استفاده کند.
خواجه نصیرالدین نیز از قول متکلمان و فلاسفه این گونه میگوید: متکلمان معتقدند جنیان دارای جسم لطیفند و لذا قادرند به اشکال مختلف دربیایند، ولی فلاسفه و برخی معتزله منکر این موضوع هستند و می گویند اگر آن ها اجسام لطیف باشند، دیگر قادر به انجام هیچ کاری نیستند و با کوچک ترین کاری از هم می پاشند و اگر جسم کثیف بودند هم ما آن ها را می دیدیم ؛ اما این حرف باطلی است ، زیرا لطافت به معنای عدم رنگ است ، نه این که بدن آن ها بافت (جسم ) نازک باشد (طوسی، ١٤٠٥ق : ٢٣١).
٣. دلایل نقلی بر تجسم و رؤیت جن و شیطان در این که جن و شیطان از طریق وسوسه میتوانند با انسان ارتباط برقرار کند، شکی نیست ، همان گونه که در آیات مختلف قرآن همانند سورة «ناس » ذکر شده است : «من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس »؛ از زیان وسوسه گر کمین گرفته و پنهان ، آن که همواره در سینه های مردم وسوسه میکند از جنیان و آدمیان (ناس : ٤ـ٦)."