چکیده:
آنچه که امروزه به عنوان فضا می خوانیم حاصل تعاریف نظری در آراء و نظریه های فلاسفه و صاحب نظران تاریخ نظریه پردازی هنر و معماری ، به ویژه در قرن بیستم است . تامل در چیستی این ١٣مفهوم و درک عملکرد آن نیازمند مط العه چیستی آن در آراء و تجربیاتی است که سهم عمده ای در تحول مفاهیم آن داشته اند. این نوشتار میکوشد تا با مط العه شیوه »ط راحی صحنه کنشگر«]١[ به بررسی و تبیین مفهوم فضا و عملکرد آن در این شیوه بپ ردازد. این مقاله در دو بخش اصلی ارایه می شود؛ در بخش نخست اندیشه و مفاهیم ط راحی صحنه کنشگر بررسی می شود. در این بخش بر اساس واژه ها و اصط لاحات بنیادین این شیوه زیربنای فکری آن تفسیر می شود. در بخش دوم بر ٦٠ اساس آرا و اندیشه های ط راحان کنشگر تلاش می شود تا مفهوم عملکرد فضا و چگونگی تبدیل آن به متن نمایشی تفسیر و تبیین شود. با مط العات انجام گرفته می توان نتیجه گرفت که با درک خصوصیاتی مانند کار گروهی و کاوش در جهت یافتن قوانین دراماتیک جدید، کنار گذاشتن زیباشناسی دیداری مرسوم به نفع زیباشناسی کنش و تغییر کامل فضاهای تئاتر مط ابق با نیازهای صحنه می توان ظ رفیت ها و انگیز های موثردر خلق آثار نمایشی را به وجود آورد.
خلاصه ماشینی:
"٩٤ مفهوم عملکرد فضا در طراحی صحنه با تاکید 12 بر شیوه کنشگر رضا مهدی زاده عضوهیات علیم گروه نمایش دان شاگه هرن چکیده آنچه که امروزه به عنوان فضا می خوانیم حاصل تعاریف نظری در آراء و نظریه های فلاسفه و صاحب نظران تاریخ نظریه پردازی هنر و معماری ، به ویژه در قرن بیستم است .
/ 15 60 تصویر ٢- نمودار فرایند ط راحی صحنه شیوه کنشگر )مأخذ: نگارنده ( در این شیوه فکری ط راح هرگز به دنبال مؤلفه های آشنا برای شناساندن محیط به تماشاگر نیست ، بلکه ط راح خود را موظ ف به حل مسایل مربوط به نیازهای اجرایی و صحنه می داند.
نتیجه گیری با توجه به این که در این تجربه تئاتری فضا و کلمات به عنوان کانال های اط لاعاتی مشابهی عمل میکنند و حتی می توانند برای انتقال اط لاعات متضاد در کنار هم قرار گیرند، و دوری از هرگونه ط بقه بندی ، رهایی از اط لاعات زمانی و مکانی و استفاد بیش از پیش از استعاره ، که از لوازم اصلی این شیوه خواهد بود، و نوع ط راحی این شیوه که باید، به صورت فیزیولوژیک و هم گام با کنش نمایشی در ط ول مدت نمایش متحرک باشد، پس می توان گفت که در این شیوه ، ط راحی صحنه ، یک متن نمایشی خواهد بود."