چکیده:
هدف این تحقیق بررسی نقش اخلاق در حقوق معاصر و تبیین جایگاه واقعی آن به عنوان منبعی مستقل جهت وضع قوانین است . سوال اصلی تحقیق ، اخلاق چه جایگاهی در حقوق معاصر دارد و آیا میتوان آن را منبع مستقلی برای وضع قوانین دانست ؟ به نظر ما اخلاق در علم حقوق معاصر در جایگاه مناسب خود قرار ندارد، چراکه اکثریت حقوقدانان معاصر اخلاق را در عرض سایر منابع حقوق به شمار نمیآورند و آن را منبع مستقلی نمیدانند، اما فرض ما بر این است که اخلاق از ثبات و جامعیت بیشتری نسبت به سایر منابع حقوق برخوردار است ، چراکه سرمنشا آن فطرت و عقل بشری است که دارای ملاکی ذاتی و کلی است و در هر مکان و هر زمانی ثبات خود را از دست نمیدهد. پس اخلاق میتواند منبعی معتبر برای وضع قانون باشد. سرانجام به این نتیجه میرسیم که اگر اخلاق در دانشگاه ها و پژوهشکده ها بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد و بتوان قواعد و اصول اخلاقی جامعی وضع نمود، آن وقت میتوان اخلاق را یک منبع جامع و مفید برای وضع قوانین دانست . تحقیق حاضر با روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، به رشته تحریر درآمده است .
In this research we try using Research Methodology descriptive - analytical, examines the role of ethics in law and explain the real role it as a resource to be independent .The main research question: what position ethics in contemporary law and do it can be considered independent source for legislate? In our opinion ethics in contemporary law is not in its proper place because the majority of contemporary of Jurists ethics equal not consider other sources of law and it is not an independent source, but we assume that the ethics and integrity of stability than other sources of law is because its source is human instinct and intellect that has inherent and general criterion and in any place and any time does not lose their stabilizing. So the authoritative source for ethics can be legislate. Eventually to the conclusion that if ethics in universities and research centers be studied further and can the rules and ethical principles the comprehensive the legislative, That time could and useful to legislate considered a comprehensive source of ethics, in particular in the field of international law.
خلاصه ماشینی:
"اما سایر منابع این چنین نیستند، مثلا قانون گذار بنابر عقاید و باورهای حاکم بر جامعه خود اقدام به وضع قانون میکند، یا منبع عرف حاصل رسوم مختص بر یک جامعه است که ممکن است منشأ عقلی و فطری هم نداشته باشد و از شهر به شهر دیگر اخراج کند، یا دین نمیتواند ملاک وضع قانون کلی و جامع برای سایر پیروان ادیان دیگر باشد، همین طور منابع دیگر، مانند رویه و دکترین قضایی نیز نمیتوانند از ثبات و جامعیت برخوردار باشند، اما اخلاق دارای کلیت بیشتری نسبت به این منابع است ، چراکه حسن و قبح افعال اختیاری ذاتی است و نزد همه انسان ها که دارای عقل سلیم و وجدانی بیدار هستند، ملاک عدل و ظلم ثابت است و هرچه مستند این دو شود حسن یا قبح دارد، این ملاک در هر مکان و هر زمانی ثبات است .
اخلاق چون از فطرت درونی بشر سرچشمه میگیرد، لذا همیشه و همه جا مقبول واقع شده و مورد تأیید هر فردی که عقل سلیم و وجدان بیدار دارد، قرار میگیرد، پس در قانون گذاری میتواند بسیار کارآمد و مفید باشد و موجب کاهش اختلاف نظرها قرار گیرد، چراکه محور اصلی حسن و قبح افعال عدل و ظلم است که ملاکی ذاتی و ثابت برای تعیین ارزش اعمال اختیاری انسان است و سنگ محک این اعمال به شمار میآیند."