چکیده:
سقط جنین درمانی نوعی از ختم بارداری است که جنبه درمانی دارد. اگرچه در اکثر نظام های حقوقی اقدام به سقط جنین ، عملی ممنوع شمرده میشود. لکن ، در مواردی استثنائا سقط جنین را مجاز میشمرند. از جمله مبانی تجویز آنها میتوان به قاعده تزاحم اشاره نمود. با توجه به این قاعده ، امکان اسقاط جنین به جهت ناهنجاری جنین و حفظ حیات مادر قبل از ولوج روح در جنین بر اساس ماده واحده سقط درمانی میسر میباشد، اما مطابق این ماده واحده اسقاط جنین بعد از ولوج روح امکان پذیر نیست . لکن مطابق تبصره ماده ٧١٨ ق .م .ا مصوب ١٣٩٢ حتی بعد از ولوج روح برای حفظ حیات مادر میتوان جنین را سقط نمود. فقها، سقط جنین را قبل از دمیده شدن روح در جنین در موارد درمانی تجویز نموده اند. عده ای از فقها اعتقاد دارند، بعد از دمیده شدن روح در جنین ، زمانی که وجود جنین برای مادر خطر جانی دارد، میتوان چنین جنینی را سقط درمانی نمود. به نظر میرسد، فقهایی که اعتقاد به سقط درمانی بعد از ولوج روح ندارند، چنانچه مبنای استدلال خویش را قاعده تزاحم اهم و مهم ـ قرار میدادند، نتیجه ای خلاف نظرشان میگرفتند. به عبارتی قاعده مذکور مورد اتفاق نظر هر دو دسته فقها میباشد و باید به دلالت قاعده عقلی دفع ضرر بیشتر، تئوری سقط درمانی بعد از ولوج روح را تقویت سپس ، عینیت و حاکمیت بخشید.
Therapeutic abortion is a kind of termination of pregnancy that has medical application. Although act to abort is considered forbidden in the most of the legal systems، but in some cases، exceptionally it is allowed one case in which the abortion is allowed is interference rule. According to this rule، due to abnormality of embryo and keeping mother's health، the abortion is possible before insufflations of spirit and based on single article of Therapeutic Abortion، but in accordance with the single article، after insufflations of spirit، abortion is impossible. Therefore، by virtue of note of Art. 718 of Islamic Penal Code approved in 2013، in order to keep mother's health، the abortion is allowed even after insufflations of spirit. The jurists prescribe abortion before insufflations of spirit for therapeutic cases. Some of jurists believe that even after insufflations of spirit in the embryo، if it would be proved that existing of embryo threaten mother's health، abortion of such embryo is allowed It looks that the jurists who don’t believe in abortion after insufflations of spirit، if state their reasoning based on interference rule- most important – important، then they change their idea. In the other word، intellectually we can diagnose that due to reduce more damage، the theory of abortion even after insufflations of spirit shall be empowered and identified and executed.
خلاصه ماشینی:
"لذا اگر مادر بخواهد مرتکب حرام که همان سقط جنین است ، نشود، به ناچار باید واجبی را ترک کند و آن وجوب حفظ نفس خود است و اگر بخواهد ترک واجب نکند لاجرم ، مرتکب حرام خواهد شد و در بین متزاحمین ، اگر یکی نسبت به دیگری مهمتر باشد، آن مقدم است و در این مسأله فرض بر این است که جنینی که روح در او دمیده شده همانند زن باردار، انسان است و وجهی بر ترجیح هیچ یک بر دیگری وجود ندارد و از نظر درجه اهمیت ، در یک حد هستند، یعنی هم جان جنین و هم جان مادر محترم است و لذا اهم و مهمی وجود ندارد، تا با اعمال قاعده تقدم اهم بر مهم ، امکان ترجیح یکی بر دیگری وجود داشته باشد.
مراد از اطلاق در تبصره این است که سن جنین را مقید به سن خاصی، قبل از ولوج روح و بعد از ولوج روح ننموده است ـ انفکاکی که در ماده واحده سقط درمانی وجود دارد ـ پس میتوان از اطلاق این تبصره استفاده نمود و بیان داشت که مادر برای حفظ حیات خود میتواند جنین را سقط نماید و کسی نمیتواند متعرض او شود.
البته موضوع مورد بحث یک موضوع استثنائی است که با توجه به مباحث مطرح شده در قسمت های قبلی ـ مانند عدم مصداق قتل از روی عدوان ، جواز ارتکاب حرام برای حفظ جان که در تقیه ، امر واجبی است و بنای عقلا در انتخاب اصل تخییر ـ لذا بر اساس مباحث مطرح شده ، میتوان جنین را برای حفظ حیات مادر سقط نمود."