چکیده:
حماسه کوراوغلو یکی از معروفترین حماسه های زبان ترکـی اسـت . ایـن حماسه ، مانند اکثر آثار کهن و حماسی، دارای ویژگیهای دراماتیـک متعـددی است که موجب میشود بستر مناسبی برای اقتباسهـای دراماتیـک باشـد. ایـن حماسه دارای وحدت کامل مفاهیم بوده و اغلب اصول داستاننویسی را ماننـد گرهافکنی، اوج، گرهگشایی و غیره رعایت کرده اسـت بنـابراین بـرای اقتبـاس موضوع خوبی محسوب میشود. در این مقالـه ، جنبـه هـای نمایشـی و عناصـر دراماتیک حماسه کوراوغلو مورد بررسی قرار گرفته است کـه مـیتوانـد بـرای ساخت مجموعه های نمایشی مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"در زیر به کشمکش های موجود در این حماسه اشاره میشود: کشمکش انسان با سرنوشت : علی کیشی از کوراوغلـو مـیخواهـد کـه از کف چشمه جادویی قدری برای او بیاورد ولی دلیل درخواسـت خـود را بیـان نمیکند.
این مقاله ضـمن تـلاش بـرای شـناخت ویژگـیهـای دراماتیـک ایـن اثـر، خلاقیت های هنری معتبر و ماندگار تهیه شده از آن، در شکل نمایش را معرفی و تجزیه و تحلیل نمود و علاوه بـر بررسـی ویژگـیهـای دراماتیـک حماسـه کوراوغلو نشان داد که تا چه اندازه یک اثر کهن میتواند الهامبخش آثار هنـری جدید باشد.
در پاسخ به این پرسـش کـه امـروزه چـه خـوانش و برداشـت جدیـدی از حماسه کوراوغلو میتوان داشت ، باید گفت که ارائه هرگونه برداشتی نـوین از اثری کهن ، مستلزم داشتن خلاقیت و ابداع در این موارد اسـت : پرداخـت تـازه کوراوغلو، تغییر معنـای موضـوع حماسـه ، حـذف و اضـافه کـردن ماجراهـا و شخصیت های حماسه ، تبدیل و دگرگونی یعنی تبدیل از ژانری به ژانر دیگر یـا از نوعی به نوع دیگر و برگرداندن وجه شنیداری به وجه دیداری با توجـه بـه شرایط مادی و اجتماعی زمانه ای که قرار است خوانش جدیـد در آن صـورت بگیرد ولی مهم تر از همه ، به کار گرفتن تخیل و در نظر گرفتن این نکته اسـت که همواره به متن اصلی به عنوان مصالح اولیه کار نگریسته شود تا با تمرکـز و کار بر روی یک یا چند قطعه از آن، بتوان به اثری جدید با نگـاه و رویکـردی نوین و منطبق بر روح زمانه رسید."