چکیده:
ایماژیسم یا تصویرگرایی مدرن مجموعهای از تصاویر با صورتهای پررنگ ذهنی و ظاهرا بیربط و منطق است که همانند مونتاژهای سینمایی کنار هم قرار میگیرند. شاعران ایماژیسم از نوعی شعر غنایی و کوتاه ژاپنی، هفده هجایی به نام «هایکو» تأثیر گرفتهاند. زبان این شاعران به زبان گفتاری و روزمره بسیار نزدیک است. آنها معتقدند برای ارایۀ مقصود به جای بیان مستقیم باید از عنصر «خیال» بهره گرفت. ایماژیسم با صور خیال سنتی (تشبیه و استعاره) تفاوتهای آشکاری دارد. تی. اس. الیوت از بنیانگذاران این مکتب ادبی است. در ایران برخی شاعران معاصر، متاثر از این مکتب بودهاند. در این نوشتار ضمن شرحی بر مکتب ادبی ایماژیسم و روش آن، نمونهای از اشعار احمدرضا احمدی از مجموعۀ «من فقط سپیدی اسب را گریستم» تحلیل و گرهگشایی میشود. بررسی اشعار او نشان میدهد، تصاویر با گریز از معنا و محتوا، موجب پیدایش فرم در شعر او شدهاند. اصالت تصویر، آزادی در انتخاب وزن و موضوع، به کارگیری زبان گفتاری و ابهام از ویژگیهای ایماژیستی شعر احمدرضا احمدی است.
خلاصه ماشینی:
منابع - احمدی، احمدرضا، (١٣٨٧)، همه شعرهای من ، جلد اول و دوم ، چاپ اول ، تهران : نشرچشمه - ـــــــــــــــــ، (١٣٨٩ الف )، دفترهای سالخوردگی (دفتر پنجم ، در انتهای کوچـه در بـاران شمع را روشن میکنیم : تنهایی، چاپ اول ، تهران : نشر چشمه - ــــــــــــــــــ، (١٣٨٩ ب )، دفترهای سالخوردگی (دفتر چهارم ، به درخت انار رسیدم انارها شکسته بودند : عشق ، چاپ اول ، تهران : نشر چشمه - احمدی، بابک (١٣٨٧)، از نشانه های تصویری تا متن ، چاپ نهم ، تهران :نشر مرکز - انوشه ، حسن (١٣٧٨)، فرهنگنامه ی ادبی فارسی، ج اول ، تهران :سازمان چاپ و انتشارات - باقی نژاد، عباس (١٣٩٠) تأملی در ادبیات امروز، ج دوم ، تهران : کتاب پارسه - بوردول ، دیوید(١٣٨٥)، روایت در فیلم داستانی، ترجمه ی علاءالدین طبا طبایی، تهـران : بنیـاد فارابی - تسلیمی، علی (١٣٨٧)، گزاره هایی در ادبیات معاصـر ایـران (شـعر )، چـاپ دوم ، تهـران : نشـر اختران - جورکش ، شاپور (١٣٩٠)، بوطیقای شعر نو (نگاهی دیگر به نظریه و شـعر نیمـا یوشـیج )، چـاپ سوم ، تهـران : نشر ققنوس - چدویک ، چالرز(١٣٥٧) سمبولیسم ، ترجمه ی مهدی سحابی ، ج اول ، تهران : نشر مرکز - داد، سیما(١٣٨٨)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ دوم ، تهران :نشر مروارید - رویایی، یدالله (٢٥٣٧)، هلاکت عقل به وقت اندیشیدن ، چاپ اول ، تهران :نشر مروارید - سید حسینی، رضا (١٣٨٩)، مکتب های ادبی، جلد دوم ، چاپ پانزدهم ، تهران :نشر نگاه - سعید پور، سعید (١٣٨٩) از شکسپبر تا الیوت ، چاپ چهارم ، تهران : نشر مرکز - شارف ، استفان (١٣٩٠)، عناصر سینما، ترجمه محمد شهبا و فریدون خامنه پـور، چـاپ پـنجم ، تهران : انتشارات هرمس - شوالیه ، ژان و گربران ، آلـن (١٣٨٨) فرهنـگ نمادهـا، ج اول و سـوم ، چـاپ دوم ، تهـران : نشـر جیحون - فیلد، سید (١٣٨٢)، راه گشای فیلم نامه نویسی، ترجمـۀجلیـل شـاهری لنگـرودی، چـاپ اول ، تهران ، نشر دستان - فرخزاد، فروغ (١٣٧٧)، ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، انتشارات به آفرین - لنگرودی، شمس (١٣٧٠) تاریخ تحلیلی شعرنو (از نیما تا بعد ) جلد٤/ چاپ اول ، تهران : مرکز - ولک ، رنه (١٣٨٣)، تاریخ نقد جدید، ج ٥، ترجمه سعید ارباب شیرانی، تهران : نیلوفر - هاشمی، محسن (١٣٧٨)، از ذهنیت تا عینیت در نیما، تهران : آهوان .