چکیده:
رابطه میان سرمایه و نرخ تبدیل سرمایهها به یکدیگر از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف، این تحقیق بررسی رابطه سرمایه نمادین با ابعاد سرمایه فرهنگی است. در این راستا یک فرضیه کلی و سه فرضیه جزئی شکل گرفت. سرمایه نمادین شامل سه بعد نمادین اقتصادی، نمادین اجتماعی و نمادین فرهنگی است. سرمایه فرهنگی شامل سه بعد تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده است. روش تحقیق برای هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش، پیمایشی است و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss19و lisrel8/8 صورت گرفته است. جامعه مورد نظر، 4620 نفر است. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی ـ مورگان بالغ بر 353 نفر است. میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای سرمایه نمادین و سرمایه فرهنگی برابر با0/846 و 934/0 بود. یافتهها، شدت رابطه (r) سرمایه اجتماعی با ابعاد سرمایه فرهنگی (تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده( به ترتیب برابر با 91/0، 75/0، 71/0 و میزان رابطه کلی سرمایه اجتماعی با سرمایه فرهنگی برابر با 89/0 بود. نتایج به دست آمده نشان میدهد، افرادی که سرمایه نمادین بیشتری دارند، از سرمایه فرهنگی بیشتری برخوردار هستند؛ چنانچه در سازمان یا جامعه، بخواهیم فرهنگی را تغییر بدهیم یا روی آن تأثیر بگذاریم، باید از انواع سرمایه نمادین(اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) استفاده کنیم و سرمایه فرهنگی موجود را به سمت هدف نهایی (سرمایه نمادین مقبول جامعه ایرانی و اسلامی) تغییردهیم.
خلاصه ماشینی:
"در فرهنگ جامعه و سازمان(دانشگاه)، تضادهای فرهنگی مشاهده میشود که ناشی از تهاجمهای فرهنگی یا نداشتن فرهنگ بومی و اجتماعی پذیرفته شده توسط قشری از افراد است، با در نظر گرفتن سرمایه نمادین میتوان این فرهنگها را به سمت فرهنگ مد نظر که به منزلة نماد از طرف جامعه اسلامی و ایرانی پذیرفته میباشد، سوق داد و فرهنگهای غربی و متضاد موجود در سازمان و جامعه را به فرهنگهای بومی و اصیل ایرانی و اسلامی مد نظر تغییر داد.
1. سرمایه نمادین اقتصادی: سرمایه نمادین اقتصادی، آن دسته از سرمایه اقتصادی میباشد که نماد، توسط جامعه پذیرفته شده است و دارنده آن، از طرف مردم صاحب احترام و منزلت است، البته باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه نمادین اقتصادی به معنای داشتن سرمایه اقتصادی بیشتر نمیباشد و گاهی خلاف آن نیز صدق میکند (نامدار،1393).
همینطور در پژوهشی دیگر که توسط انصاری و طاهرخانی(1388) انجام شده است، یافتهاند که سرمایه نمادین امام خمینی(ره) در سرمایههای فرهنگی و اجتماعی ایشان تأثیر داشته و نمود پیدا کرده است که این یافته نیز یافتههای این پژوهش را تأیید میکند و نشان میدهد که سرمایه نمادین با سرمایه فرهنگی رابطه مثبت و معناداری دارد.
) از ایراداتی که به این تحقیق وارد است، میتوان به این مورد اشاره کرد که این بررسی در دانشگاه انجام شده است (دانشگاه یک محیط فرهنگی و اجتماعی است و ازاینرو افرادی که در آن جا حضور دارند از سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی زیادی برخوردار هستند)، بنابراین به محققان آتی این پیشنهاد داده میشود که این فرضیات (اهداف) را در محیطی خارج از دانشگاه بررسی کنند و نتایج به دست آمده را با نتایج حاکی از این تحقیق مقایسه کنند."