چکیده:
هرودوت که از دیگر نویسندگان و مورخان باستان فریباتر مینماید، بیشک ارزشش نیز از دید مردمان پنهان نمانده است. شارمندان شهر مادری اش در آسیای صغیر همواره به وی فخر می فروختند: در شعری بلند متعلق به سدهی دوم پیش از میلاد که بر روی سنگی نقر و اخیرا کشف شده، به تجلیل از افتخارات هالیکارناسوس که «نثر هومر و هرودوت» منبعث از آن است، پرداخته شده است. همچنین مجسمه هرودوت در عصر هلنی(یونانی مآبی) در کتابخانه سلطنتی شهر پرگامون نصب شده بود. آیا آثار وی همانگونه که قطعا در زمان حیاتش خوانده میشدند، در سده های بعد نیز مورد استقبال قرار گرفت؟ تنها در مورد پذیرش ادبی آثار وی میتوان با قطعیت نظر داد، اما این مسئله را نیز نباید فراموش کرد که فرهنگ یونان باستان مدت زمان زیادی پس از آغاز نگارش به صورت گسترده همچنان به سنت شفاهی باقی ماند، افزون بر این که مورخان آن عصر نیز ممکن است با نوشتن بر طومارهای پاپیروس تأثیراتی بر روشهای نگارش غیر رسمی گذاشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"شرح و گزارش هرودوت از تاریخ و فرهنگ ایران هخامنشی تا چه اندازه صحیح است؟ 1 آیا منابع ایرانی یا یونانی دیگری جهت تکمیل، تصحیح و تایید سخنان هرودوت وجود دارد؟ چه ارتباطی بین روایت پیشرفت شاهنشاهی هخامنشی در کتاب های اول تا چهارم و تهاجمات ایران به یونان در کتابهای ششم تا نهم هرودوت وجود دارد؟ 2 آیا تصویر ارائه شده از ایران توسط هرودوت با تصویر ایران در دیگر متون ادبی یونان منطبق است یا از جنبههایی مهم با هم تفاوت دارند؟ هرودوت برای این حقیقت عجیب که ایرانیان که بزرگ ترین امپراتوری جهان را داشته اند به دست شهرهای تقریبا بی بضاعت و بی نظم یونان تحقیر و مغلوب شده اند چه توضیح یا توضیحاتی دارد؟ البته نمیتوان در بررسی مختصر، پاسخی جامع و کامل برای تمامی این پرسشها ارائه نمود، اما در ادامه پیشنهاداتی برای چگونگی رویکرد وی نسبت به ایرانیان ارائه خواهد شد.
در این فاصله به سختی میتوان انگیزههای واقعی ایران هخامنشی را دریافت، اما تصویر ارائه شده از سیاست خارجی ایران توسط هرودوت که توسعه طلبی دائم و پی در پی و احساس نیاز هر پادشاه برای افزودن آب و خاک سرزمین های تحت سیطره حکومت میباشد، به طور کلی در کتیبههای سلطنتی هخامنشیان نیز مورد تایید قرار گرفته است.
نتیجه پژوهشهای بسیاری بر روی تواریخ انجام شده است، 39 اما مسئلهی حائز اهمیت این است که هرودوت در پایان کتابهای نه گانهی خود توضیحی راجع به دلیل شکست ایرانیان در حمله به یونان ارائه نداده است: در واقع، آنان پیرو سخنان کوروش به دشت مهاجرت نکردند."