چکیده:
دوقرن چهارم وپنجم» دوران قدرت واستیلای سیاسی-مذهبی شیعه برجهان اسلام به شمار میرود. گستره جغرافیایی شیعیان درتمامی نقاط جهان اسلام» به انضمام حمایت سیاسی دودولت آلبویه دربغداد وفاطمیان درمصرومنطقه شامات. باعث شد شیعیان فرصت ابراز علنی عقاپد وانجام بسیاری ازشعاثرخود را پیدا کنند. براساس نظریة تضاد دوقطبی در مباحث جامعهشناسی, بررسی وضعیت اعتقادی-اجتماعی شیعیان برمبنای متون وگزارشهای نشان دهنده تقابلهای هویّتی میان شیعه واهل میتواند یکی از منابع درتحلیل تاریخی. اجتماع ی آن دوران باشد. ازمنابع مهم دراین زمینه» قصیده مشهور اتتریه اسرودة ابنمنیرطرابلسی است که درآن به خوبی این تضادهای هویّتی نشان داده شده است . اینمنیربراثر حادثهای که میان وی ویکی ازنقبای آن دوران دربغداد روی داد» درشعری خواستهای را ازشریف مطرح نموده که درضمن آن بسیاری از اعتقادات وتقابلهای موجود در جامعه آن روز را به تصویرکشیده است. گستر موضوعات مطرحشده دراین شعرکه باورهای اعتقادی» تضادهای آیینی ومسائل عملی (اصطلاحا فقهی) را در برمیگیرد» نشاندهندة تمامی تضادهای موجود درآن دوران است. دراین نوشتارتلاش برآن است تا با بررسی ابیات این شعس ابتد! خاستگاه اعتقادات وآیینهای شیعی درروایات رسیده ازاهلبیت علیه السلام نشان داده شده و در ادامه به شواهد تاریخی وجود تضاد میان فرقههای اسلامی موجود در جامعة آن روز به ویژه شهربغداد بهعنوان محل سکونت شریف، ومنطقه شامات ومصربه عنوان محل سکونت اینمنیر، اشاره شود.
Both the fourth and fifth centuries are considered as the era of the political-religious power and dominance of Shiism over the world of Islam. Shiites’ geographical expansion throughout the world of Islam، accompanied by the political support of the two states of Buyid Dynasty in Baghdad and the Fatimids in Egypt and Shamat(The Levant) region، allowed Shiites to both freely express their beliefs and perform many of their rites. According to the bipolar conflict theory in sociology، investigating Shiites’ doctrinal-social status، based on the texts and reports indicating Shiite-Sunni confrontations of identity، could be one of the sources for the social-historical analysis of those times. One of the important sources in this regard is the famous balladry by Ibn-e-Monir Tripoli named Ttryh، in which these clashes of identity are well depicted. Ibn-e-Monir، being impressed by an incident occurred between him and one of the then grandees in to Sharif، in which he pictured a host of beliefs and confrontations present in the then society. The range of the issues posed in this poem، including doctrinal beliefs، ritual inconsistencies and practical issues (namely jurisprudential)، shows all the confrontations present at that time. Examining the verses of this poem، the present study seeks to first demonstrate the origin of Shiite beliefs and rites passed down by Ahl al Bayt (Family of the Prophet); and second، point out the historical evidences and the existence of disconformity among the Islamic sects of the then society، especially in Baghdad as the residence of Sharif and Shamat and Egypt as the residence of Ibn-e- Monir.