چکیده:
در مطالعه حاضر مقاله «بررسیمعانیگوناگوناصالتوجودواعتباریتماهیتدرنظامصدرایی» مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. در مقاله مذکور نفس اصالت وجود ملاک تفکیک دو معنای اصالت وجود دانسته شده است اما چینش آرای ملاصدرا نشان میدهد ملاک تفاوت مذکور به نگرشهای متفاوت وی به اعتباریت ماهیت بازگشت میکند. به جهت اینکه نویسندگان دو معنای اصالت وجود را به صورت عرضی و متقابل با یکدیگر در نظر گرفتهاند به وجود ناسازگاری در نظام صدرایی معتقد شدهاند. اما باید دانست دو معنای اصالت وجود در تفکر صدرایی رابطهای طولی و متلائم با یکدیگر دارد و ادعای ناسازگاری مقرون به صحت نیست. در نتیجه تفاوت دیدگاههای ملاصدرا در برخی مواضع بدین جهت است که رای ابتدایی ملاصدرا متلائم با معنای عام اصالت وجود بوده است و عمدتا رای نهایی وی در اینگونه مواضع مبتنی بر نگرش خاص در مبنای اصالت وجود است.
In the present article، "The meaning of reality and the derivation of quiddity Sadraen order" has been investigated and criticized. At that article، the principality of being in itself has been considered as the criteria for two meanings of fundamentality of being، But contemplating on Mulla Sadra’s metaphysics shows that the criteria of the difference goes back to the different approaches to the derivation of the quiddity. Since the authors have regarded two meanings of fundamentality of being as accidental and opposite to each other، lead them to believe in inconsistency of Mulla Sadra’s order. It must be noted that the both meanings in his thought has a vertical relation with each other and cannot be considered contradiction. As a result، his different point of view on certain subjects related to his general and specific doctrines. Initially، he has considered the meaning of fundamentality of the being generally and his final verdict is based on his own specific doctrine.