چکیده:
در این مقاله چندین هدف دنبال میشود. در ابتدا به بررسی مفهوم نظریه بازیها و چگونگی شکل گیری مفاهیم کاربردی و بنیادی آن پرداخته شده است و سپس این موضوع که چگونه کارهای فن نیومن و مورگن اشتاین (١٩٤٤) و جان نش (١٩٥٠-١٩٥٣)، سبب شکل گیری نظریه بازی مدرن شد، مورد بررسی قرار میگیرد. با بررسی چگونگی ورود نظریه بازی در فضای اقتصاد کلان مدرن ، متوجه دستاوردهای عظیمی میشویم ؛ این دستاوردها را میتوان مدیون کار کیدلند و پرسکات (١٩٧٧) دانست . در این بررسی، دلیل اهمیت بازیهای دیفرانسیلی برای ما روشن میشود. برای بررسی کاربردی این نحوه از تقابل استراتژیک ، در ادامه مقاله ، تلاش شده است در قالب بازی استاکلبرگ یا همان بازی رهبر- پیرو با ساختار اطلاعاتی حلقه باز و بازخورد در چارچوب مدل تابلینی (١٩٨٦)، مدل تعادلی برای اقتصاد ایران را طراحی و شبیه سازی نماییم . نتایج نشان میدهد که سرعت همگرایی به سمت تعادل در بازی با اطلاعات حلقه باز بیش از بازی با اطلاعات بازخورد است و همچنین سطح بدهی تعادلی در وضعیت پایا در بازی با اطلاعات بازخورد کمتر از بازی با اطلاعات حلقه باز است . همچنین نتایج حاصل از این مدل نشان میدهد که در بازی رهبر پیرو بین دولت و بانک مرکزی ، میتوان سطح بدهی را به سطح هدف و مطلوب آن نزدیک کرد و حتی دولت میتواند با استفاده بهینه از درآمدهای نفتی، مانع از انتشار پول بیش از اندازه توسط بانک مرکزی شود.
In this study, we follow several purpose. In the first section, the game theory concept and the formation of its fundamental concepts is examined. After that, we investigate that how von Neumann-Morgenstern (1944) and john Nash (1950-1953) works, caused the formation of modern game theory. Then, we discussed that how game theory enter to macroeconomic modern space. The achievement of this area can be found in Kydland and Prescott (1977). On the other hand, we consider the importance of differential game. This theory plays an important role in the applicable of strategic interaction between fiscal and monetary policy. Hence by extend Tabellini model (1986) in stackellberg case by open loop and feedback information, the equilibrium model in Iranian economy is investigated. The results show that, converge speed in open loop case is higher than feedback case and also debt equilibrium in the feedback case is lower than open loop case. On the other hand, the result shows that in stackelberg game between government and central bank, the level of debt can be brought to the target level, and even with huge oil revenues, the government could impose policy to prevent the creation of much money by central bank.
خلاصه ماشینی:
همچنین در ادامه به بررسی یکی از کاربردیترین شاخه های نظریه بازی با نام نظریه بازیهای پویای دیفرانسیلی ٣ که نقش مهمی در ارتباط با تقابل استراتژیک بین سیاست گذارن پولی و مالی دارد خواهیم پرداخت و کاربرد این تئوری را برای اقتصاد ایران مورد بررسی قرار خواهیم داد.
حال سؤالی که پیش میآید این است که چگونه میتوان به سطح پایداری از بدهی دست یافت ؟ ازاین رو در این مقاله قصد داریم تا تقابل استراتژیک بین دولت و بانک مرکزی در اقتصاد ایران برای دست یابی به سطح پایداری از بدهی، کسری بودجه و انتشار پول را مورد بررسی قرار دهیم و به این موضوع بپردازیم که آیا دست یابی به این سطح پایدار امکان پذیر است و چگونه با وجود درآمدهایی نفتی عظیم در اقتصاد ایران میتوان به سطح پایینی از بدهی دولت دست پیدا کرد آن طوری که انتشار پول کمتر و کسری پایین تری ایجاد شود؟ تقابل استراتژیک بین مقامات پولی و مالی و همچنین دست یابی به بدهی پایدار، کسری بودجه پایدار در سال های اخیر بر اساس روش های متفاوتی نشان داده شده است که میتوان در کارهای ایسلر و لیما١ (٢٠٠٠)، نک و استرم ٢ (٢٠٠٨)، گنوچی و لامبرتینی ٣ (٢٠١٢) و لورکزن و روماگسا٤ (٢٠١٢) مشاهده کرد.
اما در چارچوب نظریه بازیها، تابلینی (١٩٨٦) مدلی را مورد بررسی قرار داد که در آن تقابل استراتژی بین دولت و بانک مرکزی در چارچوب بازی پویای دیفرانسیلی مدل سازی شد و با حل روش ها کنترل بهینه ، به بررسی پایداری بدهی و سرعت تعدیل به سمت وضعیت پایای متغیرها پرداخت .
از این رو در راستای بازی استاکلبرگ بین دولت و بانک مرکزی با ساختار اطلاعات حلقه باز و بازخورد در اقتصاد ایران ، با استفاده از بسط مدل تابلینی (١٩٨٦)، مدلی را برای اقتصاد ایران شبیه سازی کردیم که به بررسی ثبات و پایداری سطح بدهی ، کسری بودجه و پایه پولی میپردازد.