چکیده:
معنویت با اندیشه ایمان به غیب و اعتقاد به خدا، با انگیزه قرب به حق سبحانه و عمل به اخلاق الهی، التزام به شریعت و انجام عمل صالح تعریف می شود که در ارتباط های پنج گانه: 1. ارتباط انسان با خدا؛ 2. ارتباط انسان با خود؛ 3. ارتباط انسان با جامعه؛ 4. ارتباط انسان با جهان؛ 5. ارتباط انسان متکامل با انسان کامل تجلی خواهد یافت. معنویتی که در قالب راز و نیاز با محبوب، عبودیت در برابر معبود، معرفت، محبت، اطاعت و سنخیت با انسان کامل و مناسبت های گفتاری – رفتاری، الهی – انسانی تحقق پذیر خواهد بود. مساله نوشتار حاضر سلوک معنوی در عرصه های گوناگون و نقش بی بدیل و بی عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرضیه معنویت اسلامی کلید کمال و عنصر کارآمد در همه عرصه های حیات طیبه قوام یافته است.
Spirituality is defined by having Faith to the invisible world، believing in Allah، observing the divine moral principle and also divine laws that can be shown in five connections: 1. Man's relationship with God; 2. Man's relationship with himself، 3. The relationship between man and society; 4. human relationship with the world; 5. relationship of developed man with the perfect man. Spirituality will be realized in the form of praying to popular devotion to God، wisdom، love، obedience and compatibility with perfect man in spoken - behavioral، and divine – human process. The question of this paper is about spiritual conduct in various fields and its unique role to the comprehensive development، which is based on Islamic spirituality and hypothesis of perfection which is an efficient element in all areas of life.
خلاصه ماشینی:
"انسان برای رسیدن به چنین هدفی، ابزارهای مادی و معنوی را لازم دارد (بیانات، 1370: 26) پس نباید دچار خلا معنویت شد؛ زیرا خسارتزا است (بیانات، 1369: 450) معنویت عامل پیشرفت دائمی، رشد متوازن وجودی و ثبات قدم در همهی عرصهها و عصرها است و مانع فروپاشی و سقوط از قله بلند و مقام رفیع علمی و عملی خواهد شد (حدیث ولایت، بیانات، 1369: 444-445) به بیان دیگر معنویت هم در حدوث کسب نعمتهای مادی و معنوی و هم در بقاء آنها نقشآفرین و ضروری است (بیانات، 1368: 236) و معنویت در سایه توحید و عبودیت عامل تعالی فردی - اجتماعی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، علمی و عملی خواهد بود (بیانات، 1379: 135-136) ارتباط خالصانه و مستمر با خدا در قالب نمازهای واجب و مستحب بهویژه نماز شب و دعا و نیایش چنین تعالی و تکامل وجودی را به ارمغان آورده و حفظ میکند (بیانات، 1384: 193) معنویت راستین حرکت بهسوی حیات طیبه است و حیات طیبه، عبارت است از زندگی در راه خدا، برای رسیدن به هدفهای عالی.
معنویت دینی باید عنصری اصلی در حرکت و پژوهش علمی قرار گیرد، در این صورت اخلاقیشدن جامعه نیز تحقق پیدا خواهد کرد (بیانات، 1388: 185) معنویت دینی با پیشرفتهای زمان نه تنها مخالف نیست، بلکه متدینین و اهل معنا را در جهت دستیابی به پیشرفت مادی و معنوی سوق میدهد و تفکری که امروز از طریق انقلاب به دنیا عرضه شده بسیار نو و مبتنی بر مذهب است."