چکیده:
شیعه از زمان پیدایش تاکنون، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته و نقاط عطف زیادی به خود دیده و در برخی بزنگاه های تاریخی، با فرصت پیش آمده به قدرت رسیده و اقدام به تشکیل حکومت کرده است. در این راستا، عوامل و پدیده های مختلف و فراوانی نقش داشته اند. در تاریخ معاصر نیز با قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی، و پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی فرصت تجدید حیات دوبارک شیعه پیدا شد. بی تردید، در این نوزایی، بیشترین نقش را روحانیت شیعه ایفا کرده است. از جمله کانون-هایی که در بالندگی روحانیت و تحولات معاصر شیعه بسیار اثرگذار بوده، مدرسه فیضیه در قم است. بررسی چگونگی تحولات تاریخی این حوزه و شناخت عوامل موثر در این تحولات و چگونگی اثرگذاری آن در حیات دوباره تشیع مسئله ای است قابل تامل و مداقه که پژوهش حاضر قصد وصف و تبیین آن را دارد. فیضیه، در تاریخ معاصر، ضمن اینکه مرکز تعلیم و تعلم علوم و معارف دینی بوده، پناهگاه انقلابیون و پایگاه فعالان سیاسی حوزوی و غیرحوزوی نیز بوده است. همین ظهور و بروز توامان دیانت و سیاست اسلامی بود که در نهایت مرحله جدیدی از حیات شیعه را رقم زد.
Ever since its foundation، Shiism has experienced many ups and downs and in some historical epochs it has become powerful enough to establish a government. In this connection، various factors and phenomena have played their roles accordingly. As in contemporary history، at the public uprising of Iranian nation under the leadership of Imam Khomeini and upon the establishment of Islamic Republic of Iran، Shiism found another chance to revive. It is certain that Islamic clergy has played the major role in this regeneracy. Feyziyya School of Qom is one of the centers that was very influential in the intellectual growth of clerics and contemporary developments of Shiism. The study of the historical developments in this area and identifying factors influential in affecting the developments as well as the course of action for the revival of Shiism are all important matters of study and deliberation، and this paper intends to explain and clarify them. In addition to serving as a center of Islamic education، Feyziyya school has been a safe haven for the revolutionary forces and a center of theological and nontheological political activists in the contemporary history. It was the union of religion and politics that finally marked a new chapter in the life of Shiism.