چکیده:
پژوهش حاضر درپی استخراج مبانی انسان شناختی و اصول تربیتی حاصل از آن براساس اندیشه های یکی از متفکران اسلامی معاصر، علی صفایی حائری، است . روش های به کاررفته در این تحقیق شامل «توصیف »، «تحلیل زبان فنی و رسمی» و «استنتاج » است . در این پژوهش ، ابتدا به بررسی برخی اصطلاحات و مفاهیم به کاررفته در آثار صفایی ازجمله «انسان در دو فصل »، «ساختار جامعه »، جریان «تدبر، تفکر، تعقل » در انسان ، «درک وضعیت ، درک تقدیر و درک ترکیب » (کلیدها) و «آزادی» پرداخته شده و سپس با درنظر گرفتن «عبودیت » به عنوان هدف کلی نظام تربیتی صفایی، سه مبنای انسان شناختی نوع اول برگرفته از اختیار، گرایش های صحیح و آزادی انسان ، سه هدف واسطی، هشت مبنای انسان شناختی نوع دوم و هشت اصل تربیتی، از آثار وی استخراج و در قالب قیاس عملی صورت بندی شده است .
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، ابتدا به بررسی برخی اصطلاحات و مفاهیم به کاررفته در آثار صفایی ازجمله «انسان در دو فصل »، «ساختار جامعه »، جریان «تدبر، تفکر، تعقل » در انسان ، «درک وضعیت ، درک تقدیر و درک ترکیب » (کلیدها) و «آزادی» پرداخته شده و سپس با درنظر گرفتن «عبودیت » به عنوان هدف کلی نظام تربیتی صفایی، سه مبنای انسان شناختی نوع اول برگرفته از اختیار، گرایش های صحیح و آزادی انسان ، سه هدف واسطی، هشت مبنای انسان شناختی نوع دوم و هشت اصل تربیتی، از آثار وی استخراج و در قالب قیاس عملی صورت بندی شده است .
به نظر صفایی، مطمئن ترین راه برای دستیابی به شناخت ها ـ که راه تربیت انسان است ـ استفاده از معلومات بدون واسطه (حضوری) انسان است ؛ زیرا این معلومات خطا ندارند (صفایی حائری، ١٣٩١الف ، ص ٧٢ و ٧٨)؛ به همین دلیل ، بحث از کلیدها مطرح میشود.
ـ اصل تربیتی ٣: ایجاد گرایش (عشق ) بزرگ تر از آنجا که هدف واسطی ٢ به دنبال ایجاد و حفظ گرایش های صحیح در انسان است و طبق مبنای نوع دوم ٣ دانسته شد که اگر گرایشی قوی در آن جهت به وجود آید، سایر گرایش ها را در همان راستا متأثر خواهد کرد؛ بنابراین برای تحقق آن هدف میتوان اصل تربیتی ٣ را نیز این گونه نوشت : باید به ایجاد گرایشی قویتر درجهت صحیح پرداخت .