چکیده:
مسئله فناپذیری یا فناناپذیری نفس از ابتدا، از زمان افلاطون، مورد بحث و دغدغه فیلسوفان بود. افلاطون در رساله فایدون به جادوانگی نفس اشاره کرده است، لکن در حوزه فلسفه اسلامی برای نخستین بار فارابی به مسئله بقای نفس بعد از موت بدن اشاره کرد و سپس ابن سینا و دیگران برای بقای نفس بعد از فنای بدن استدلال کردند. در مجموع می توان هشت مبنای عقلی و فلسفی برای فناناپذیری نفس از مبانی و دلایل ابن سینا، سهروردی، محقق طوسی و ملاصدرا را بدست آورد. در این مقاله همه این مبانی به طور مستدل و با نظم منطقی در جهت اثبات فناناپذیری نفس بیان شدند و البته همین مبانی رابطه مستقیم با اثبات قیامت دارند. در مقابل دلایل فیلسوفان اسلامی در فناناپذیری نفس، برخی فیلسوفان غربی همچون هیوم، راسل و آنتونی فلو دلایلی در فناپذیری نفس ارائه کرده اند که دلایل آنها نقل و مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.
Since the time of Plato، subject of mortality or immortality of the soul has been debated by philosophers. Plato، in the book of Fideon، pointed to immortality of the soul but Farabi for the first time in Islamic philosophy pointed to the issue of survival of the soul after the body is dead، then Ibn Sina and others argued to survival of the soul after annihilation of the body. Generally، from foundations and reasons of Ibn Sina، Suhrawardi، Tosi and Mulla Sadra، it could be obtained eight philosophical and rational foundations for immortality of the soul. In this paper، I asserted all these foundations reasonabily and with logical order to prove immortality of the soul and these foundations are straight realationship to prove the aferworld. In opposite of reasons of Islamic philosophers in immortality of the soul، some western philosophers like Hume، Russlle and Antony Flow، gave reasons to mortality of the soul which here all of them are quoted and criticized.