چکیده:
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی باتوجه به تعریف آن که مرگ انسان آرمانی و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سوال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میروند که مرگ این انسان را موجب میشوند. به دلیل اینکه در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات برمبنای خرد شکل میگیرد. پس چگونه است که تراژدیها به وقوع میپیوندند؟در این مقاله باتوجه به نظریههای مختلف ارتباطاتی و مولفههای ارتباط انسانی، تراژدی سیاووش بررسی شده و به این سوال پاسخ داده میشود که غیر از ارتباطات انسانی چه عوامل دیگری در شکلگیری تراژدی موثر هستند. در این مقاله محقق به این نتیجه دست مییابد که غیر از خرد، عوامل دیگری نیز در شکلدهندگی ارتباطات انسانی موثر است؛ عواملی که ارتباط را میتواند بهسمت تعامل یا تقابل پیش ببرد و پلهپله قطعههای یک تراژدی را تکمیل کند.روش تحقیق، اسنادی و تحلیل محتوای کیفی و کمی است و جامعة آماری 1423 بیت داستان سیاووش از شاهنامة جوینی است.
خلاصه ماشینی:
"پیلسم برادر پیران، افراسیاب را بهدلیل خونخواهی ایرانیان از کشتن برحذر میدارد؛ افراسیاب نرم میشود؛ اما کینة گرسیوز انتها ندارد و میگوید: از ایرانیـــان دشت پـــر کرکس استسیاووش چو بخروشد از روم و چینهمیـن بد که کردی تو را خود نه بسسپـــردی دم مار و خستی ســـرش گر از این کین بترسی تو را این بس استپــر از گــرز و شمشیربینی زمیـــــنکـــه خیـره همـــی بشنوی پنــد کسبدینجا بپوشیــده خـــواهی بــــرش (همان: 553، بب 2272 و 2277-2275) پس دو تن به نامهای دمور و گروی به کمک گرسیوز میآیند و او را میکشند؛ نـگه کرد گـــرسیوز انــدر گرویبیــــامد بـه پیش سیاووش رسیدبزد دست و ریش شهنشه گــرفتچو از شهر و از لشگر اندر گذشتز گـــرسیوز آن خنجر آبــــگونپیـــاده همی بـــرد مویشکنـانبیفکند پیــــل ژیان را بــه خـاکیکی طشت بنهاد زریـــن گـرویجــدا کــرد سـرو سیمین سرشکجا آنکه فرموده بد طشت خـونگیاهی بـــرآمد همانــگه ز خــونگیــا را دهم مــن کنونت نشان گــروی ستـمـــــگر بپیچیـــد رویجوانمردی و شـرم شــــد نــاپـدیــدبه خواری کشیدش به خاک ای شگفتکشــانـش ببردنــد بسته بـــــه دشتگـــــروی زرهبستـــه از بهر خـــونچـــو آمــد بــدان جـایــــگاه نشـاننـــه شـــرم آمدش زان سپهبد نه باکبپیچید، چــــون گوسفندانش رویهمـی رفت در طشت، خون از بـــرشگــروی زره بــرد و کــردش نگــونبـدانجا کـــه آن طشت شد ســرنگونکــه خوانی همــی خــون اسیاووشان (همان: 566-562، بب 2326-2324 و 2343-2338 و 2346-2345) تبیین روابط براساس نظریههای ارتباطی در مورد موضوع فرستادن اسیران، بین کاووس و سیاووش یک عدم تعادل به وجود آمده است و سیاووش با فرستادن پیام سوی کاووس میکوشد رابطه را به حالت تعادل برگرداند اما با توجه به منفی بودن نگرش سیاووش به موضوع فرستادن اسیران (برای آنکه میداند کاووس قصد کشتن آنها را دارد)، درنتیجه این رابطه به سمت تعادل نمیرود."