چکیده:
هرمان هسه نویسنده ای است که نماد نسل جوان (و البته سایر نسل های) دهه بیست آلمان بشمار می رود. برخی از مضامین مهم در آثار وی نقد دنیای بورژوازی، تلاش در جهت آشکار ساختن وجوه گوناگون شخصیت انسان، بررسی ساختار رویا و تحول فرد در دل دنیای مدرن به کمک روایت داستانی است. به این فهرست می بایستی دل بستگی او را به شیوه گوته، هم چنین رمانتیسم سده 19 و علوم اجتماعی تحت تاثیر تحلیل گر مشهور اساطیر و افسانه ها ـ کارل گوستاو یونگ ـ نیز اضافه کرد.
در این جا نقش زن و نوع نگاه هسه به زن که یکی از مضامین پررنگ آثار اوست، به واکاوی پرداخته می شود. روی کرد هسه با توجه به روان شناسی شخصیت هایی که پرداخته، مستلزم مدد گرفتن از درون گرایی و رویارویی با عواطف و احساسات است.
مطالبی که در این رمان حایز اهمیت است، تجربیات لحظه به لحظه «من» در مسیر خودشناسی است.
Herman Hesse is a writer who is regarded a symbol for young generation and certainly other generations of the twenties in Germany. Some important themes in his works are the criticism of the bourgeois world and attempt to reveal the different aspect of man’s character، the study of the structure of dream and the individual’s transformation in the heart of the modern world with the help of fictional narrative. One can add to this list، his admiration for the Goethe’s style، also the Romanticism of the 19th century and his passion for social sciences under the influence of the famous analyst of myths and legends Carl Gustave Jung.
In this article، the role of woman and Hesse’s view towards woman which is one of his central themes is analyzed. His approach with regard to the outstanding psychology of the characters he has portrayed necessitates drawing upon introversion and confrontation with feelings and emotions. What is of prime importance in this novel، is the second by second experiences of “self” in the path of self-realization.
خلاصه ماشینی:
تنها راه برای سالم ماندن از جانب سایه های خود، همان رویارویی و تجزیه و تحلیل آنهاست و ایـن کـه انـسان بـه مرحلـه ای بـالا در خودآگاه برسد تا ضعف ها و سایه ها را در نهایت به عنوان بخشی از شخصیت خود قبـول کند.
تفاوتی عمده که میان «دمیان » و «گرگ بیابان» وجود دارد، این است که در داستان نخست درک خودشناسی از اهمیتی بسیار برخوردار اسـت لیکن در رمان «گرگ بیابان» تجربه هایی که هالر در ایـن مـسیر کـسب مـی کنـد حـایز اهمیت است .
از جهتی می توانـد مثبـت باشـد، بـا توجه به این که هرمینه راه ورود به درون خود (ت̂Hتر جادویی ) را به هالر نشان داده، جـایی که روح و طبیعت به یکدیگر می رسد و همان جایی که مشکلات هـالر از آنجـا نـشأت گرفته است و در ضمن وظیفة دیگرش را هم انجـام داده اسـت ؛ یعنـی «هـالر را عاشـق کردن ».
این اصطلاح در واقع اصطلاح رایج روانکاوی است که در آثار ٤ ١٩ یونگ دیده مـی شـود، لیکن هسه در سال ١٩٢٧ صحبت از «حقیقت دیگر درون من » و یا «دنیـای درونـی روح» می کند.
− Hesse, Hermann: Gesammelte Weke 7, Der Steppenwolf; Suhrkamp Verlag.
− Erläuterungen und Dokumente Hermann Hesse 'Der Steppenwolf; philiph Reclam jun.
− Gröpper, Ines: Individuation und absolute Ordnung im epischen Werk von Hermann Hesse: Tectum Verlag.
− Unseld, Siegfried: Hermann Hesse Wege nach Innen (25 Gedichte Ausgewählt und mit einem Nachwort versehen von Siegfried Unseld) : Insel Verlage.