چکیده:
اصول اساسی حقوق بشر هم چون کرامت انسانی ، برابری انسان ها، حیات انسـانی و آزادی انسانی از دغدغه های اساسی در نظام حقوقی اسلام است . در همین راستا اسلام ، حقوق بشـر جهان شمولی را ارائه می کند که از راه پیشنهاد گفتمان مشترک بـرای همـه بشـریت و نفـی سلطه ، همزیستی مسالمت آمیز را تامین می نماید. حقوق بشر در منطق اسـلامی بـا اوصـافی همراه است ؛ از جمله این که برهان پذیر، وحیانی و الهی ، بر اسـاس انسـان شناسـی حقیقـی ، هدفمند، حق گرا و تکلیف مدار، مبتنی بر فطرت و خلقت انسانی ، واقع نگر و جامع ، منسـجم و هماهنگ ، برخوردار از ضمانت اجرای بیرونی و درونی ، اخلاق مدار، جهان شمول ، کمال گـرا بـه جای فردگرا و جامعه گرا، تناسب مدار در حقوق جنسیتی و در بردارنده حقوق بشر در موقعیت های اضطراری است .
خلاصه ماشینی:
حقوق بشر در منطق اسـلامی بـا اوصـافی همراه است ؛ از جمله این که برهان پذیر، وحیانی و الهی ، بر اسـاس انسـان شناسـی حقیقـی ، هدفمند، حق گرا و تکلیف مدار، مبتنی بر فطرت و خلقت انسانی ، واقع نگر و جامع ، منسـجم و هماهنگ ، برخوردار از ضمانت اجرای بیرونی و درونی ، اخلاق مدار، جهان شمول ، کمال گـرا بـه جای فردگرا و جامعه گرا، تناسب مدار در حقوق جنسیتی و در بردارنده حقوق بشر در موقعیت های اضطراری است .
بنابراین ، چون انسان از خودش مطلقا هیچ چیـز نـدارد، پـس هـیچ حقـی را واجـد نیست و بر اساس این برهان ، ریشه هر حقی از خداوند اسـت و تمـام عـالم هسـتی از خدای متعال و در حال حرکت به سوی اوست (فاطر(٣٥): ١٣) و فقط اوست که مالـک عالم هستی است و حق ربوبیت تشریعی و قانون گـذاری بـرای بشـر را دارد.
برخورداری از ضمانت اجرای بیرونی و درونی یکی از بارزترین امتیازات حقوق بشر با رویکرد اسلامی ، این است کـه بـر خـلاف دیگر نظام های خواهان حقوق بشر، در محدوده کتاب هـا و مقـالات بـاقی نمـی مانـد و ضمانت اجرای آن به همراهش پیش بینی شده است ؛ چراکه ضمانت اجرای هـر قاعـده حقوقی و قانونی بر دو بنیان استوار اسـت : یکـی ، تـرس از شـرمندگی نـزد دیگـران و دیگری ، بیم از کیفر.