چکیده:
إن التواصل بالتراث ظاهره منتشره في الادب العالمي حيث يستلهم الشعراء المعاصرون عناصر رموزهم الشعريه من التراث بما فيه من طاقات ايحائيه مـوثره في نفوس الجماهير ووجدانهم . ومن مظاهر هذا التواصل توظيف الشخصيات التراثيه ومنها شخصيه لعازر التي تتاصل في الموروث الديني المسيحي. وهذه المقاله تطرق إلي دراسه شخصيه لعازر وتجليها في الآداب الثلاثه المعاصره حيث قارن بين الشعر العربي والفارسي والإنجليزي .وقد وظفت هذه الشخصيه في الشعر العربي المعاصر بشكل كبير كما نجدها في اشعار بدر شاكر السياب، وخليل حاوي وغيرهم. اما في الشعر الفارسي فتجلت في هذا العصر في شعر احمد شاملو فقط، وفي الإنجليزي في اشعار ت.إس.إليوت «Thomas Stearns Eliot» وسيلفيا بلاث «Sylvia Plath» وغيرهم من الشعراء. ومن اهم ما وصل إليه البحث هو ان الشاعر المعاصر وظف الرموز الشعريه التراثيه بعد ان اكتشف لها بعداً نفسياً يتواءم وتجربته الشعوريه الراهنه.كما تعاملت هذه التجربه مع شخصيه لعازر تعاملاً شعرياً علي مستوي الرمز في الادب العالمي. فقد اضفي الشاعرالمعاصر دلالات جديده علي شخصيه لعازر، دلالات تعبر عن تجاربه الشخصيه مثل المعاناه الذاتيه او تجارب شعبه كالظروف السياسيه والاجتماعيه والثقافيه الخانقه. ومن هذه الدلالات يمكن الإشاره إلي انبعاث الحياه، البعث الكاذب، الخدعه والياس في الشعر العربي؛ اما في الشعر الفارسي فقد عبر عن موت الإنسانيه وعدم المسووليه؛ وفي الإنجليزي كان الياس من العصر الحاضر بما يتجلي فيه هذا الرمز او هو الذي يحمي موت الإنسان الابدي؛ لان وراءه العوده والحصول علي هويه ثابته وخلود. إن المنهج المتبع في هذه المقاله هو منهج وصفي-تحليلي، اما الدراسه فهي دراسه مقارنه لشخصيه مسيحيه بين الآداب الثلاثه.
Connecting with the past heritage is a common phenomenon in the literature of the world. in a way that contemporary poets are inspired by it because there are affective abilities in people''s conscience. One of the effects obtained from this connection is the use of traditional characters like Lazarus that is rooted in the old Christian heritage. «Lazarus in contemporary poems: comparative study» is the title of an article، which tends to study and analyze Lazarus'' character and its effect in the trinity literature. Hence، some examples are chosen from Persian، English and Arabic poems. This character repeatedly emerged in Arabic poetry as in the poems of Badroshakere Sayab and Khalil Havi; however in Persian، it only could be seen once in Shamloo’s poems، and examples of it appeared in the English poetry as in Thomas Stearns Eliot’s and Sylvia Plath''s poems. One of the most important results achieved from this paper is that contemporary poets have applied old symbols in their poetry in order to explore a spiritual dimension consistent with their life experience; as in the world’s literature، this experience had a poetical interaction with Lazarus’ character in the frame of symbols. Contemporary poets have added some new implications to this character، indicating their personal life experiences or social experiences of their nation in the severe political، social or cultural crises. Implications include new life، false resurrection، deceit and despair in Arabic poetry; death of humanity and irresponsibility in Persian poetry; and disappointment and liking death because it is a sort of reunion and eternality in English poetry. This study has been done according to descriptive-analytical approach، and attempt to compare Lazarus in the Thrinity literature.