چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان "اﺳﺮاﺋﻴﻠﻴﺎت داﺳـﺘﺎن ﺣﻀـﺮت ﻣـﺮﻳﻢ وﻋﻴﺴـﻲ )عدر ﺗﻔﺎﺳـﻴﺮ ﻓـﺮﻳﻘﻴﻦ ، ﺑـﺎ ﺗﺎﻛﻴـﺪ ﺑـﺮ ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار"، ﺑﺎ ﻫﺪف اﺳﺘﺨﺮاج رواﻳﺎت اﺳﺮاﺋﻴﻠﻲ ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار در ﻧﻘﻞ ﻗﺼﺺ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﻧﺎن ﻧﮕﺎرش ﻳﺎﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ. ﻫـﺪف ﻋﻤﺪه اﻳﻦ ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺘﻦ ﺑﺤﺎر در اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻫـﺎ، و ﺳـﺎﻳﺮ آﺛـﺎر ﻋﻼﻣـﻪ ﻣﺠﻠﺴـﻲ و ﺗﻄﺒﻴـﻖ آن ﺑـﺎ ﺗﻔﺎﺳـﻴﺮ ﻓـﺮﻳﻘﻴﻦ ،اﺣﺎدﻳﺚ اﺳﺮاﺋﻴﻠﻲ داﺳﺘﺎن آن دو ﺑﺰرﮔﻮار وﻧﺤﻮه ﺑﺮﺧﻮرد ﻋﻼﻣﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ رواﻳﺎت و راوﻳﺎن آن ﻫﺎ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﻮد. ﺑﺮﺧـﻲ ﺑﺰرﮔـﺎن )از ﺟﻤﻠـﻪ ﻋﻼﻣــﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒـﺎﻳﻲ و ﻋﻼﻣـﻪ ﻋﺴـﻜﺮی( ﻣﻌﺘﻘﺪﻧــﺪ، ﻋﻼﻣـﻪ در اﻧﺘﺨـﺎب رواﻳـﺎت ﻣﻌﺘﺒــﺮ و ﺑﺎزﺷﻨﺎﺳﻲ آﻧﻬﺎ از اﺣﺎدﻳﺚ ﺿﻌﻴﻒ، ﺗﻼﺷﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻪ و ﻫﺮ ﻏﺚ و ﺳﻤﻴﻨﻲ را در ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار ﻛﻨﺎر ﻫﻢ ﮔﺮدآورده و ﺑﻪ ﺻﺤﺖ و ﺳﻘﻢ ﻣﺤﺘﻮاﻳﻲ و درﺳﺘﻲ ﻳﺎ ﻧﺎدرﺳﺘﻲ ﻧﺴﺒﺖ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ، ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﺣﺎل آن ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺎﻣﻞ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در "ﺑﻴﺎن"ﻫﺎ و ﺗﻮﺿﻴﺤﺎت ﻋﻼﻣﻪ، ذﻳﻞ رواﻳﺎت اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺑﺤﺎر، و ﺗﻄﺒﻴﻖ آن ﺑﺎ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ دﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﭘﻨﺪار ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎ واﻗﻌﻴﺖ درﺑﺎره ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﻣﻮﻟﻒ ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار ﺑﺎ رواﻳﺎت ﭘﻲ ﺑﺮد. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ از ﻣﻴﺎن اﻧﺒﻮه اﺣﺎدﻳﺚ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺑﺤﺎر، ﺗﻌﺪاد ﺑﺴـﻴﺎر اﻧـﺪﻛﻲ رواﻳـﺖ اﺳـﺮاﺋﻴﻠﻲ را ﻣﻲ ﺗﻮان ﻳﺎﻓﺖ؛ در اﻳﻦ ﻣﻮارد ﻫﻢ ﻋﻼﻣﻪ ﻳﺎ ﺻﺮﻳﺤﺎ رأی ﺑﻪ ﻧﺎدرﺳﺘﻲ آن ﻫﺎ داده، و ﻳﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﻣﻼک ﻫـﺎی اﻳﺸـﺎن در ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮارد ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻲ اﻋﺘﺒﺎری آن را در ﻧﻈﺮ ﻋﻼﻣﻪ ﺑﻪ اﺛﺒﺎت رﺳﺎﻧﺪ، ﭼﺮا ﻛـﻪ اﻇﻬـﺎر ﻧﻈـﺮ ﺻـﺮﻳﺢ و ﻗـﺎﻃﻊ ﻋﻼﻣـﻪ در ﺑﻄﻼن اﺳﺮاﺋﻴﻠﻴﺎت و راوﻳﺎن آن ﻫﺎ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺑﺤﺎر ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻲ ﺧﻮرد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﻲ، در اﻧﺘﺨﺎب رواﻳﺎت ﺑﺤﺎر دﻗﺖ ﻻزم را داﺷﺘﻪ و آن ﻫﺎ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻼک ﻫﺎ و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﺧﺎص ﺧﻮد ﮔﺰﻳﻨﺶ ﻛﺮده اﺳـﺖ و ﺑـﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴـﺐ از ﻧﻔـﻮذ ﺷـﻤﺎر زﻳـﺎدی رواﻳـﺖ اﺳـﺮاﺋﻴﻠﻲ ﺑـﻪ ﺟـﺎﻣﻊ ﺣـﺪﻳﺜﻲ ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻧﻤﻮده اﻧﺪ. ﭘﺲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺮاﺋﻴﻠﻴﺎت و راوﻳﺎن آن ﻫﺎ و اﻇﻬﺎر ﻧﻈﺮ ﺻﺮﻳﺢ و ﻗﺎﻃﻊ در ﺑﻄﻼن آن ﻫـﺎ ، از ﻣﻮﺿﻊ ﮔﻴﺮی ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﻲ در ﮔﺰﻳﻨﺶ رواﻳﺎت ﺑﺤﺎراﺳﺖ. ﻛﻠﻤﺎت ﻛﻠﻴﺪی: اﺳﺮاﺋﻴﻠﻴﺎت، ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ، ﻧﻘﺪ ﺣﺪﻳﺚ، ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار، ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ ﻣﺠﻠﺴـﻲ، ﺣﻀـﺮت ﻣﺮﻳﻢ، ﺣﻀﺮت ﻋﻴﺴﻲ(ع).
The present research entitled "the Isra'iliyyat of the story of Mary and Jesus (p.b.u.t) in Shia and Sunny commentaries، with emphasis on Behar al-Anwar" was conducted with the aim of extracting the Isra'iliyyat of Behar al-Anwar in narrating the stories of Mary and Jesus. It is mainly aimed at extracting the Isra'iliyyat of these stories and elaborating on how Allamah Majlesi addressed these narratives and their narrators by studying the text of the Behar al-Anwar، reviewing Allamah's other works and comparing and contrasting them with Shia and Sunny commentaries. Some scholars، including Allamah Tabatabaii and Allamah Askari، believe that Majlesi had not tried to select valid narratives and differentiate them from weak ones and had only gathered all valid and invalid hadiths in Behar al-Anwar without considering their validity or invalidity in relation to infallible Imams، while the analysis of his "remarks" and explanations under the aforementioned narratives and comparing them with other commentaries show that general public's conception contradicts with how Majlesi had really addressed these narratives. In other words، it should be said that only few Isra'iliyyat can be found among many related narratives، which are explicitly rejected by Majlesi or can be invalidated on the basis of Majlesi's other criteria for other narratives، because there are many instances of his explicit and clear rejection of Isra'iliyyat and their narrators in all parts of Behar al-Anwar. Therefore، it should be said that Allamah Majlesi had carefully selected the narrations on the basis of his specific criteria and had thus prevented the entrance of many Isra'iliyyat into Behar al-Anwar as a complete collection of hadiths. So، it can be concluded that attention to Isra'iliyyat، their narrators and explicit and clear rejection of such narratives is one of the Majlesi's important criteria for selecting narratives for Behar al-Anwar.
خلاصه ماشینی:
بنابراين، بايد گفت علامه مجلسي، در انتخاب روايات بحار دقت لازم را داشته و آن ها را بر اساس ملاک ها و معيارهاي خاص خود گزينش کرده است و بدين ترتيب از نفوذ شمار زيادي روايت اسرائيلي به جامع حديثي بحارالانوار، جلوگيري نموده اند.
/ عسکري، 1382، ج 1، ص 489 و492) با وجود دلايل متقن و شواهد بسياري که نشانگر نقش آفريني کعب در آلوده ساختن فرهنگ اسلامي از طريق روايات اسرائيلي و دروغ پراکني هايش در ميان مسلمانان است، (محمد حسين ذهبي، 1405، ص 95 ـ 104) متأسفانه ملاحظه مي شود که علماي اهل سنت، در طول قرن ها او را مورد وثوق و اعتماد قرار داده، و وي را به چشم يکي از تابعين بزرگي نگريسته اند که منشأ خدمت هاي بسياري براي جامعه اسلامي بوده است.
(مجلسي، 1378، ص 191) در نهايت، بررسي هاي صورت گرفته در بحارالانوار، به وضوح نشان مي دهد که علامه مجلسي "وهب بن منبه" و اخبار منقول از او را معتبر نمي داند، اما در مورد اينکه چرا با وجود رد اين اقوال باز هم به طرح و بيان آن ها پرداخته است، مي توان گفت که شايد علت آن "جامع نگري" علامه و تلاش براي فراهم آوردن اثري دايرة المعارفي بوده است، و نيز اين که علامه به قصد روشنگري اين روايات را مطرح کرده اند، چراکه به وضوح بر نقاط ضعف و دلايل بي اعتباري آن ها پافشاري مي کند.