چکیده:
نازک الملائکه و فروغ فرخزاد از نوسرایان و پیشگامان شعر عربی و فارسی هستند. دیدگاه انتقادی و زنانه این دو شاعر در معرفی دورنمایه های بدیع شعر نو تحول مهمی ایجاد کرده است. اشتراک هایی در مضمون و سبک شعریشان که برگرفته از اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی، بی توجهی به زن و فاصله های طبقاتی است، نشان می دهد که اشعار در ابعاد محتوا، قالب و زبان، تاثیرات قابل توجهی از شعر دوره رمانتیک اروپا پذیرفته است. مقاله حاضر با توجه به اهمیت ارتباط بین زبان عربی و فارسی، به بررسی تطبیقی رمانتیسم اجتماعی و علل گرایش به این مکتب درآثار دو بانوی شاعر می پردازد و در نتیجه ارائه می دهد هر شاعر در چه مضمونی برجسته تر از دیگری است.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که نازک الملائکه و فروغ فرخزاد از شاعران تأثيرگذار معاصـر عربـي و فارسي هستند و با توجه به اينکه جريان رمانتيسم از ماندگارترين جريـان هـا در شـعر معاصر است که روح تازه اي بر ادبيات جهان ، به ويژه ادبيات عربـي و فارسـي دميـده ، 8 شناخت اين مکتب و چگونگي شکل گيري آن و تطبيق موضوعات رمانتيـسم در شـعر عربي و فارسي به شناخت هر چه بهتر شعر معاصر عربي و فارسي منجر خواهد شد.
با توجه به اينکه رمانتيسم بيشتر از هـر چيـز ديگـر در شـعر نمايـان اسـت ، بـا بررسـي مضامين آن در شعر نازک الملائکه و فروغ فرخزاد، بهتر مي توان به شناخت اين مکتب و تأثيرگذاري آن بر شعر معاصر عربي و فارسي پي بـرد کـه راه گـشاي خـوبي بـراي شناخت هر چه بهتر رمانتيسم و شعر و ادبيات ديگر شاعراني است که در ايـن زمينـه حرفي براي گفتن دارند.
شعر فروغ نيز از حوادث اجتماعي جامعه اش خالي نيست هر چنـد کـه در دورة اول شاعري ، او به بيان ساده احساسات خـود مـي پرداخـت و ايـن دوره ، دورة «من » شخصي اوست ؛ اما در دورة دوم شعري که دورة بيان آگاهانه بر پاية نگاه هـايي تازه به خود و هستي و دورة «من اجتماعي و يا به عبارتي «ما» است (شافعي ، ١٣٨٠: ٣٨) چشم بر روي حوادث جامعه اش مي گشايد و آن را در شعرش منعکس مي کند؛ اما شيوة ورود فروغ به مسائل اجتماعي از نظر شکل با ورود نازک الملائکه به اين حيطـه فرق مي کند؛ در زماني که شاعران هـم دورة فـروغ کـم وبـيش بـا جريانـات سياسـي ، همچون ملي شدن صنعت نفت و ...