چکیده:
اگرچه مستندسازی وقایع و رویدادهای جامعه انسانی، از اهداف عکاسی مستند اجتماعی است؛ اما عکاس مستند اجتماعی، صرفا به رونگاری از واقعیت و وقایع نگاری گزارش گونه نمی پردازند؛ بلکه به گزینش و ترکیب عناصر و وقایع جامعه انسانی می پردازد و با قاب گذاری بر قطعه ای از واقعیتی اجتماعی در لحظه ای معین از زمان، عکسی می آفریند که مخاطب را به تماشا، تفکر، تامل و داوری فرامی خواند و حتی می تواند واکنش عملی او را نسبت به موضوعی برانگیزاند. درواقع، عکس های مستند اجتماعی به دلیل ماهیت اجتماعی شان، تاثیرات متفاوتی بر مخاطب می گذارند و به مانند زبان، کارکردهای مختلفی از خود بروز می دهند. ازاین رو، هدف از نگارش این مقاله، بررسی و تحلیل کارکردهای گوناگون عکس های مستند اجتماعی، بر اساس کارکردهای زبانی نظریه ارتباطی یاکوبسن است. همچنین، این پرسش مطرح می شود که عناصر اصلی در بروز کارکردهای عکس های مستند اجتماعی کدام اند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در هر عکس مستند اجتماعی با غلبه یکی از کارکردهای: ارجاعی، عاطفی، ترغیبی و هنری، روبرو می شویم. به بیان دیگر، عکاس مستند اجتماعی می تواند تنها به ارائه اطلاعات پیرامون موضوعی بسنده کند (کارکرد ارجاعی)، یا بینش و احساس خود را درباره موضوعی بیان نماید (کارکرد عاطفی) و یا اینکه، با تحریک احساس و اندیشه مخاطب، او را به واکنش وادارد (کارکرد ترغیبی) و یا فارغ از این ها، به واسطه برجسته کردن ساختمان صوری عکس، حظی بصری به مخاطب ببخشد (کارکرد هنری). قاب و لحظه گرفتن عکس، از عناصر اصلی در بروز کارکردهای ذکرشده اند.
Although recording facts and events of human society is one of the objectives of the social documentary photography، a social documentary photographer does not tend to provide merely an apparent picture from reality and a report-type factuality، but selects and composes varied elements and facts of human community to frame a piece of social reality in a given moment of time، to produce a photograph that invites addressee to watch، think، comprehend and judge. It can even stimulate addressee’s response to the subject. In fact، the social documentary photographs may variably influence on addressees because of their social nature، and they may like language، represent different functions as well. Thus، the objective of this paper is to examine and analyze the functions of such photographs on the basis of the linguistic functions of the Jacobson’s communicative theory. The question is what are the main elements of social documentary photographs that provide them with different functions? The methodology of the study is descriptive – analytical and comparative. The study results indicate that in every social documentary photograph، we would face one of the dominated functions: referring، emotional، encouraging and artistic. In other words، a social documentary photographer may provide only information around a subject (a referring function)، express his insight and sense for an object (emotional function)، urge one to react by stimulating one’s sensibility and thought (encouraging function)، or else، create a visual passion in addressee by highlighting apparent construct of a photograph (artistic function). Nonetheless، frame and shooting moment remain as major elements for having these functions.